Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Afleveringsopgave 9 - Differentialregning
Afleveringsopgave 9 - Differentialregning
Hvordan differentierer man f(x) når det er på den formel der for at finde f'(40)?
Re: Afleveringsopgave 9 - Differentialregning
Nej, der vil være 1050000 af den slags husstande. Det var i tusinder.
Jeg er ikke klar over, om du har lært at finde \(f'(x)\), men jeg vil tro at du har mulighed for at bruge CAS.
Svaret er \(f'(x)={\frac{-1077}{(1+{0.46}\cdot{0.93^x})^2}}{\cdot{{0.46}\cdot{\ln(0.93)}}\cdot{{0.93}^x}}\)
\(f'(40)=1.88\)
Hvis du vil have forklaret detaljerne i differentiationen, så spørg igen.
Jeg er ikke klar over, om du har lært at finde \(f'(x)\), men jeg vil tro at du har mulighed for at bruge CAS.
Svaret er \(f'(x)={\frac{-1077}{(1+{0.46}\cdot{0.93^x})^2}}{\cdot{{0.46}\cdot{\ln(0.93)}}\cdot{{0.93}^x}}\)
\(f'(40)=1.88\)
Hvis du vil have forklaret detaljerne i differentiationen, så spørg igen.
Jeg kan se i en video at han gør sådan her
Men jeg kan ikke selv få den til det
Men jeg kan ikke selv få den til det
Men hvad vil tallet 1,88 da fortælle om udviklingen? Er ikke lige sikker på at jeg forstår det i denne situation. At i år 2027 stiger falder hustande med en beboer med 1880 det år, eller pr. døgn?
Betydningen er, at i 2027 stiger antallet af husstande med én beboer med 1880 pr. år.
Hvis du kan definere funktionen \(f(x)\), så prøv at lade CAS beregne \(f'(x)\) og indsæt derefter 40 i dette udtryk.
Det kan godt tænkes, at din CAS ikke accepterer, at man beregner \(f'(40)\) direkte.
Hvis du kan definere funktionen \(f(x)\), så prøv at lade CAS beregne \(f'(x)\) og indsæt derefter 40 i dette udtryk.
Det kan godt tænkes, at din CAS ikke accepterer, at man beregner \(f'(40)\) direkte.
Havde lidt håbet på at det der kolon ville have gjort det til en definition. Men åbenbart ikke. Tak for svar :)
I Maple ville jeg skrive
\(f:=x\rightarrow\frac{1077}{1+{0.46\cdot{0.93^x}}}\)
\(f:=x\rightarrow\frac{1077}{1+{0.46\cdot{0.93^x}}}\)