Hej Forum
Jeg har fået vedhæftede opgave i skolen. Jeg kan ikke læse mig ud af nogen som helst af relationerne hvordan jeg skal kunne finde siderne på denne retvinklede trekant, idet jeg jo kun kender areal og vinkler i den.
Er dog kommet til at skrive forkert, Vinkel B er 53 grader ikke 43 grader
Jeg ved ikke om det er Sinus-relationerne eller ej der skal bruges, kan i hjælpe ?
Hilsen
Peter
Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Sinus-relationerne?
Re: Sinus-relationerne?
C =90 grader
A = 37 så der giver B = 53
T = 1/2 a*b Sin(C)= 1/2 a b heraf a = \(\frac{2 T}{b}\)
SInus relationerne er a/Sin(A) = b/Sin(B) så indsæt a hvilket giver \(\frac{2 T}{b \sin(A)} = \frac{b}{\sin(B)}\) og
\(\frac{2 T}{ \sin(A)}= \frac{b^2}{\sin(B)}\) og det er let at beregne b og derefter a og til sidst gives c^2 = a^2+b^2
SInus relationerne er a/Sin(A) = b/Sin(B) så indsæt a hvilket giver \(\frac{2 T}{b \sin(A)} = \frac{b}{\sin(B)}\) og
\(\frac{2 T}{ \sin(A)}= \frac{b^2}{\sin(B)}\) og det er let at beregne b og derefter a og til sidst gives c^2 = a^2+b^2
number42 skrev:C =90 grader
Jeg forstår ikke helt din forklaring, kan jeg få dig til at putte de relevante tal fra min opgave ind de steder i din formel som de hører til, det vil måske hjælpe mig til at forstå det ?
- Vedhæftede filer
-
- sinus.PNG (16.5 KiB) Vist 21207 gange
du får \(b^2 = \sin(B) \frac{2 T}{ \sin(A)} = \sin(53) \frac{2 \cdot 72}{ \sin(37)} = 191,09\)
Hvoraf b =13,82 og \(a = \frac{2 \cdot 72}{13,82} = 10,42\) og \(c = \sqrt{13,82^2 + 10,42^2 } = 20,2\)
Hvoraf b =13,82 og \(a = \frac{2 \cdot 72}{13,82} = 10,42\) og \(c = \sqrt{13,82^2 + 10,42^2 } = 20,2\)
Tusind tak for hjælpen :)