Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

beregning af rente mht. dage

Besvar
Futtefod

beregning af rente mht. dage

Indlæg af Futtefod »

Jeg har kigget på de forskellige forklaringer med renteformlen, men hvad gør man nu med en opgave, hvor man skal beregne rentetilskrivninger i forhold til dage.
K = Ko*(1+r)^n
Jeg sidder med en opgave, hvor beløbet er 3300 og der skal tilskrives renter på 11, 75 % hver dag i 30 dage.
Jeg er sikker på, at jeg kan bruge renteformlen, men jeg blev ret forvirret, da jeg prøvede, så jeg vil gerne have lidt hjælp til at forstå, hvordan jeg gør dette.
Hvordan regner man ud, hvor mange renter, der tilskrives i løbet af de 30 dage?

På forhånd tak for hjælpen til den eller dem, der vil hjælpe.
ringstedLC

Re: beregning af rente mht. dage

Indlæg af ringstedLC »

Forvirringen skyldes måske, at renten ofte er p.a. (pr. år), men her er den altså pr. dag:
\(
n = 30, r=11.75\%=\frac{11.75}{100}, K_0=3300
\)

Bemærk: Der bruges et "nul" med sænket skrift til kapitalen ved nul terminer og ikke et "o".

Lånet forrentes meget voldsomt. Fx skal der betales næsten 10.000 (kr ?) i renter fra dag 29 til dag 30.
Det er nok kun i stærkt kriminelle kredse og lande med hyperinflation at rente kan være så høj.
JensSkakN

Re: beregning af rente mht. dage

Indlæg af JensSkakN »

Jeg erkender, at opgaven kan forstås på den måde, men jeg tror dog, at det er ikke er meningen - med mindre det er en elev, der har lavet opgaven.
Jeg tror, at der tilskrives renter hver dag med med en rentefod på 11,75% p.a.
Det andet ville være kriminelt, og derfor tror jeg ikke, at det indgår i en lærebogsopgave eller officiel eksamensopgave.
Beregningen bliver derfor \({3300}\cdot{(\frac{0.1175}{365})^{30}}\)
Besvar