Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Kombination

Besvar
Mosten
Indlæg: 4
Tilmeldt: 08 sep 2023, 02:01

Kombination

Indlæg af Mosten »

Jeg har en lille bodega hvor vi spiller døde duer
Måske kender du det
Der købes et lod med tallene fra 1 til 20
Mindste køb er 4 tal for 20 kr
5 tal koster 40kr , 6 tal 80kr osv
20 tal vil på denne måde koste 1,310,720kr
Der udtrækkes derefter 3 tal og de som har de 3 tal rigtige vinder de penge der er spillet for
En af mine gæster mener at man kan udskrive et system med 4 tal på hver kupon for et langt mindre beløb
Spørgsmålet er hvor mange kombinationer og hvad vil det koste ??
JensSkakN
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Kombination

Indlæg af JensSkakN »

I næstsidste sætning mangler du at tilføje, at kombinationen skal sikre, at man får andel i præmiepuljen.
Jeg kan ikke umiddelbart svare, men jeg sidder med en mistanke om, at spørgsmålet ikke er ærligt.
Forstået på den måde, at du ikke udbyder spillet 'døde duer' og/eller at gæsten er fiktiv.
En hurtig beregning viser, at hvis man vandt en fast præmiesum, vil det være optimalt at spille på 5 tal eller 6 tal og at disse to muligheder er præcis lige gode. Når man skal vælge en strategi, må det være helt afgørende, om man har kendskab til de andres indsatser og på det punkt er spillet på en bodega nok lidt uldent.
Jeg kan ikke gennemskue, hvordan beregningen udføres, og vil være meget glad, hvis en anden kan komme med løsningen. Men jeg har en mistanke om, at det er et af de uløste problemer i kombinatorikken og at det egentlige formål med dit spørgsmål er, at vi skal spilde en masse tid på at prøve at løse et problem, som ingen matematikere har kunnet løse. Jeg vil nok pusle lidt med problemet og skulle jeg tage fejl og nå frem til en løsning, skal jeg nok komme med den.
Mosten
Indlæg: 4
Tilmeldt: 08 sep 2023, 02:01

Re: Kombination

Indlæg af Mosten »

Spørgsmålet er helt seriøst
Og ikke noget fiktivt hvor jeg er ude på at spilde folks tid
JensSkakN
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Kombination

Indlæg af JensSkakN »

Tak, det tror jeg så på.
Spørgsmålet er så, hvad din gæsts mening bygger på. Jeg går ud fra, at han/hun ikke selv har opskriften, for så måtte hen jo kunne svare selv.
Jeg tror, at jeg ikke er i stand til at svare.
Jeg har prøvet at reducere tallet 20 til 7, for at få noget, der var til at overskue. Så er der 35 mulige kombinationer af 3 tal, der skal dækkes ind. Jeg går ud fra, at kuponen med 4 tal koster 20 kr. kuponen med 5 tal 40 kr., kuponen med 6 tal 80 kr. og kuponen med 7 tal 160 kr.
Når jeg så prøver at dække alle 35 kombinationer med kuponer med 4 tal, er jeg i to forsøg nået ned på 13 kuponer. Det kan sagtens tænkes, at det kan gøres med 12 kuponer eller måske 11, men jeg tror ikke på, at det ville kunne klares med 8, som netop ville koste 160 kr. Jeg har også prøvet med kuponer med 5 tal, og der må investere i 5 kuponer, som vil være dyrere end 160 kr.
Det udelukker jo ikke, at det ser anderledes ud, når man kommer op på 20 tal, men jeg har ingen ide om, hvordan man analyserer sig frem til antallet af kuponer og jeg tror, at problemet er meget svært.
Så jeg giver op her og håber, at du vil skrive svaret hvis du selv eller andre finder det for dig.
Mosten
Indlæg: 4
Tilmeldt: 08 sep 2023, 02:01

Re: Kombination

Indlæg af Mosten »

- Det var en der kunne knække koden jeg søgte
Håber der sidder en derude !!
Besvar