Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Sandsynlighedsregning og statistik

Besvar
Jette010
Indlæg: 35
Tilmeldt: 30 okt 2021, 21:38

Sandsynlighedsregning og statistik

Indlæg af Jette010 »

Hej
Jeg har brug for hjælp til vedhæftede opgave, spørgsmål 4. Hvad skal middelværdien i slikposerne øges til, hvis max. 10% må indeholde under 125 g.
På forhånd tak.
https://docs.google.com/document/d/14gk ... MiYhc/edit
(Kunne ikke få lov at vedhæfte billedfil, så mit spørgsmål er i dokumentet med ovenst. link.)
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Sandsynlighedsregning og statistik

Indlæg af JensSkakN »

Dette er jo en opgave med hjælpemidler, så besvarelsen afhænger af det konkrete hjælpemiddel.
Men du kan sikkert genkende min metode med Maple.
Du har fundet en middelværdi på 125 g og en spredning for hele 'populationen' på 4.9 g.
For at besvare spm. 3 skriver jeg i Maple
normalcdf(125,4.9,125)
og Maple svarer naturligvis 0.5. Der er 50% sandsynlighed for at få en slikpose under middelværdien.
Hvis jeg skulle beregne sandsynligheden for at få en vægt under 120 g, ville jeg skrive
normalcdf(125,4.9,120) og Maple svarer 0.154.
Nu skal man bare få Cas til at svare på spm. 4. I Maple skriver man
solve(normalcdf(x,4.9,125)=0.1, x)
Middelværdien er nu x, spredningen er stadig 4.9, og sandsynligheden for at vægten er under 125 g skal være 0.1.
Maple er desværre en tand for avanceret til gymnasiebrug, for den kommer med mange løsninger. Men alle på nær én er komplekse, dvs. at de indeholder et I, som i virkeligheden er kvadratroden af (-1). Dem skal man se bort fra. Tilbage er den rigtige løsning, som er 131.3 g.
Jette010
Indlæg: 35
Tilmeldt: 30 okt 2021, 21:38

Re: Sandsynlighedsregning og statistik

Indlæg af Jette010 »

Mange tak; jeg prøver noget tilsvarende i geogebra:-)
Besvar