Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Hjælp til analytisk rumgeometri
Hjælp til analytisk rumgeometri
Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tilgå denne opgave. Jeg havde overvejet at opstille en parameterfremstilling mellem alle punkter, og så beregne den korteste afstand fra punktet til alle linjer, men dette virker ikke særlig effektivt. Det ville nok virke, men mon ik der er en bedre løsning, ikke?
Re: Hjælp til analytisk rumgeometri
Her er resten af dokumentet hvis det hjælper:
Jeg har lavet alle de andre, men kunne ikke denne.
Jeg har lavet alle de andre, men kunne ikke denne.
Hvis man ville forsimple det rigtig meget ville man også kunne beregne afstanden fra punktet P til alle husets punkter, i steder for husets kanter. Tænker i det er det man skal?
-
Det kunne se ud som om at P er afsat forkert, når man ser på koordinaterne.
Linjestykket CG må være den nærmeste kant på elmasten. Og da masten er højere en gavlen
må G være det nærmeste punkt på P
Brug afstandsformlen mellem to punkter.
Bemærk iøvrigt at P også nævnes i j. og k. Det må være en fejl.
Linjestykket CG må være den nærmeste kant på elmasten. Og da masten er højere en gavlen
må G være det nærmeste punkt på P
Brug afstandsformlen mellem to punkter.
Bemærk iøvrigt at P også nævnes i j. og k. Det må være en fejl.
Jeg tror nu, P er afsat korrekt, men det er svært at se for sig.
Jeg mener snarere, man skal fokusere på punkterne G og K. Principielt kunne det nærmeste punkt til muffen være et punkt på linjen GK, men det tror jeg nu ikke - men det bør undersøges. Man kunne også have konstrueret opgaven, så det nærmeste punkt var et punkt på en flade.
Jeg er enig i, at der må være en fejl i spm. j og k, hvor P optræder i en anden betydning.
Jeg mener snarere, man skal fokusere på punkterne G og K. Principielt kunne det nærmeste punkt til muffen være et punkt på linjen GK, men det tror jeg nu ikke - men det bør undersøges. Man kunne også have konstrueret opgaven, så det nærmeste punkt var et punkt på en flade.
Jeg er enig i, at der må være en fejl i spm. j og k, hvor P optræder i en anden betydning.
-
Hvis man laver en kugle med centrum i P og radius lig med |GP| ses det,
at den kun skærer huset i G.
at den kun skærer huset i G.