Hejsa,
Jeg håber på jeres hjælp, er helt lost her.
(Det er spørgsmål 2 i opgaven, som er problemet)
Det er en integralopgave hvor man skal løse det i CAS værktøj.
Jeg har vedhæftet filen, jeg har søgt overalt på nettet (synes jeg). Uden held :(.
Any inputs are welcome.
På forhånd mange mange tak!!.
Kh Liam.
Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Hjælp til Opgave (integral regning).
Hjælp til Opgave (integral regning).
- Vedhæftede filer
-
- Det er spørgsmål 2, som jeg kæmper med.
- edgardo.png (63.1 KiB) Vist 3316 gange
Re: Hjælp til Opgave (integral regning).
For at finde integralet fra nul til 2 integrerer du først \(f(x) = -2 x^3+ 4x^2\) , det bliver \(F(x)= -\frac{ x^4}{2}+ \frac{4 x^3}{3}\)
Når du integrerer fra nul til 2 gør du sådan \(F(x) |_0^2 = F(2)-F(0)\)
I spørgamål 2 skal du integrere fra k til 2 Det bliver så F(2)-F(k)
Det skal så blive 2,5 altså du skal får F(2)-F(k) = 2,5 som åbenlyst er en ligning i k som du skal løse:
\(F(2) = -\frac{ 2^4}{2}+ \frac{4 \cdot 2^3}{3} = \frac{8}{3}\) og \(F(k) = -\frac{ k^4}{2}+ \frac{4 k^3}{3} = k^3 ( - \frac{k}{2} + \frac{4}{3} )\)
Din lignign bliver altså \(F(2)-F(k) = 2,5 \Leftrightarrow \frac{8}{3} + k^3 ( \frac{k}{2} - \frac{4}{3} ) = 2,5 = \frac{5}{2}\) eller
\(k^3 ( \frac{k}{2} - \frac{4}{3} ) = \frac{5}{2} - \frac{8}{3}\) det ser ud som en god ide at gange med 6 på begge sider af lighedstegnet:
\(k^3 ( 3 k - 8 ) = 15-16 = 9\) det er jo en fjerdegradsligning som kun har en rationel løsning i intervallet fra 0 til 2 : k = 0,402091 men du kan ikke løse den uden en CAS så bed din CAS om en numerisk løsning.
I mange CAS er det NSolve
Når du integrerer fra nul til 2 gør du sådan \(F(x) |_0^2 = F(2)-F(0)\)
I spørgamål 2 skal du integrere fra k til 2 Det bliver så F(2)-F(k)
Det skal så blive 2,5 altså du skal får F(2)-F(k) = 2,5 som åbenlyst er en ligning i k som du skal løse:
\(F(2) = -\frac{ 2^4}{2}+ \frac{4 \cdot 2^3}{3} = \frac{8}{3}\) og \(F(k) = -\frac{ k^4}{2}+ \frac{4 k^3}{3} = k^3 ( - \frac{k}{2} + \frac{4}{3} )\)
Din lignign bliver altså \(F(2)-F(k) = 2,5 \Leftrightarrow \frac{8}{3} + k^3 ( \frac{k}{2} - \frac{4}{3} ) = 2,5 = \frac{5}{2}\) eller
\(k^3 ( \frac{k}{2} - \frac{4}{3} ) = \frac{5}{2} - \frac{8}{3}\) det ser ud som en god ide at gange med 6 på begge sider af lighedstegnet:
\(k^3 ( 3 k - 8 ) = 15-16 = 9\) det er jo en fjerdegradsligning som kun har en rationel løsning i intervallet fra 0 til 2 : k = 0,402091 men du kan ikke løse den uden en CAS så bed din CAS om en numerisk løsning.
I mange CAS er det NSolve
Mange tak for dit svar :). - Fantastisk.
Er løst i wordmat nu.
Svaret er at man skal integrere fra 0,539 til 2 for at arealet giver 2.5.
Er løst i wordmat nu.
Svaret er at man skal integrere fra 0,539 til 2 for at arealet giver 2.5.
- Vedhæftede filer
-
- løst1.png (13.03 KiB) Vist 3309 gange
OK, rigtigt resultat
Jeg tror du har ret i at 15-16 = -1 og ikke 9 :-)
Godt at se du ikke bare kopierer
Jeg tror du har ret i at 15-16 = -1 og ikke 9 :-)
Godt at se du ikke bare kopierer