Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Kvartilsæt

Besvar
Papa J
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 aug 2021, 19:38

Kvartilsæt

Indlæg af Papa J »

Hej
Består kvartilsættet altid af værdier fra observationssættet?
Hvis man finder 25%, 50% og 75% i søjlen for den summerede frekvens i en hyppighedstabel er det. Men hvis jeg sætter excel til at beregne for eksempel medianen, beregnes den som gennemsnittet af de to midterste værdier - i fald der er tale om et lige antal observationer.
Hvis jeg for eksempel har observationerne 1, 2, 3 og 4, er medianen så 2 eller 2,5?
Min formelsamling siger 2 (værdien til venstre for midten, hvilket svarer til aflæsningen i hyppighedstabellen), medianformlen i excel og lektionerne i fessor siger 2,5.
Vi snakker ugrupperede observationer.
Jeg finder forskellige svar alt efter hvor jeg søger efter hjælp, så håber at nogen kan skære det ud i pap her.
Noget siger mig at der er noget helt enkelt og elementært jeg har misset.
På forhånd tak.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Kvartilsæt

Indlæg af JensSkakN »

Til det sidste kan jeg svare nej.
Det er ikke noget elementært, du har misset.
Sagen er, at man kan vælge to definitioner, som er lige gode. Der er ingen helt afgørende argumenter for det ene eller det andet.
Det for mig pinlige er, at jeg ikke husker, hvad man har besluttet i det danske gymnasiesystem. Under alle omstændigheder ville jeg præcisere forudsætningen, fx 'jeg har valgt denne definition på median'. Hvis andre kender det officielle svar, håber jeg de vil komme med det. Hvis jeg selv får det opsporet, skal jeg nok bringe det.
Papa J
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 aug 2021, 19:38

Re: Kvartilsæt

Indlæg af Papa J »

Mange tak.
Så er jeg lidt mere rolig : )
Besvar