Hej MatematikCenter
Jeg har denne problemstilling, som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal gå til..
Jeg er givet denne differentialligning:
Jeg skal beregne den fuldstændige løsning til den tilsvarende homogene differentialligning.
Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Differentialligning - fuldstændige løsning
Re: Differentialligning - fuldstændige løsning
Den homogene differentialligning er den, hvor der i stedet står 0 på højre side.
Kender du metoden med separation af de variable? Må du bruge CAS?
Kender du metoden med separation af de variable? Må du bruge CAS?
Beklager, jeg burde have nævnt at det skal løses uden CAS -
Ved ikke helt hvad du mener med seperation af de variable :
Ved ikke helt hvad du mener med seperation af de variable :
Opgaven er noget speciel, for du skal IKKE løse den angivne differentialligning. Bemærk også. at det er mærkeligt, at der på højre side først står \(5-\) og så slutter det med \(+2\).
Det er vist nok meget vanskeligt at løse hele differentialligningen.
Men den homogene ligning er ikke så vanskelig. Du skal løse
\(y'(\,t)\,-{\frac {12}{t^2}} \cdot {y(\,t)\,}=0\)
Man indser, at \(y=0\) er en løsning. Hvis dette ikke er tilfældet omdannes ligningen-
\(\frac {dy}{dt}={\frac{12}{t^2}}\cdot{y(\,t)\,} \implies \frac {dy} y=12 \cdot{\frac{dt}{t^2}}\)
Bemærk, at nu står alt med \(y\) til venstre for lighedstegn, men alt med \(t\) står til højre.
Det er derfor teknikken kaldes 'separation af de variable'. Nu integreres på begge sider
\(ln|y|=-\frac{12}t+c\)
Dette kan omskrives til \(y(\,t)\,=k\cdot{e^{-\frac{12}t}}\) , \(k \in \mathbb{R}\), \(t>0\)
Hermed er den homogene differentialligning løst.
\(k=\pm e^c \vee k=0\)
Det er vist nok meget vanskeligt at løse hele differentialligningen.
Men den homogene ligning er ikke så vanskelig. Du skal løse
\(y'(\,t)\,-{\frac {12}{t^2}} \cdot {y(\,t)\,}=0\)
Man indser, at \(y=0\) er en løsning. Hvis dette ikke er tilfældet omdannes ligningen-
\(\frac {dy}{dt}={\frac{12}{t^2}}\cdot{y(\,t)\,} \implies \frac {dy} y=12 \cdot{\frac{dt}{t^2}}\)
Bemærk, at nu står alt med \(y\) til venstre for lighedstegn, men alt med \(t\) står til højre.
Det er derfor teknikken kaldes 'separation af de variable'. Nu integreres på begge sider
\(ln|y|=-\frac{12}t+c\)
Dette kan omskrives til \(y(\,t)\,=k\cdot{e^{-\frac{12}t}}\) , \(k \in \mathbb{R}\), \(t>0\)
Hermed er den homogene differentialligning løst.
\(k=\pm e^c \vee k=0\)
Det var godt nok en meget bedre forklaret tilgang, end det jeg har hørt for. Mange tak for hjælpen, Jens - du hjælper virkelig til min forståelse!