Side 1 af 1

Koordinater

: 09 jun 2020, 12:42
af ingerlise
Hej vil nogen være søde at hjælpe mig med at forstå dette? Hvordan gør jeg? Lav gerne et eksempel. Tak

Re: Koordinater

: 09 jun 2020, 16:11
af JensSkakN
Det ville være rart at vide, hvilket niveau, vi snakker om. Jeg gætter på, at det er 7-9. klasse.
Funktioner af typen \(y={a}\cdot{x}+b\) beskriver altid en sammenhæng, hvor punkterne ligger på en linje.
Vanddråberne bevæger sig ikke langs en ret linje. De bevæger sig først opad og derefter falder de nedad. Dermed er 1 og 5 udelukket.
Grafen for 3. er en hyperbel. Den ser helt anderledes ud.
Graferne for 2., 4. og 6. er parabler. De kan i princippet alle 3 bruges, det kommer an på, hvad man måler fra, og hvilken retning akserne har.
Men det mest naturlige er at måle fra det sted, hvor vandet sendes ud og at den lodrette akse peger opad. I så fald er accelerationen, som er nedadrettet, negativ. Dermed er 4. det rigtige svar.
Opgaven forudsætter derfor et vist kendskab til grafer.
Der er i øvrigt en principiel forskel på de to billeder til venstre og billedet til højre. På de to til venstre, er hastigheden moderat og luftmodstanden spiller ikke særlig stor rolle. Her er en parabel en god beskrivelse. Billedet til højre stammer fra Genève, og her sendes vandet lodret op med meget stor fart, det når ca. 120 m op. Det er kun blæsten, der afbøjer til den ene side, og figuren er faktisk ikke en parabel. Men banen passer dog bedst med 4.