hej derude.
Jeg har ikke lavet matematik siden 1975!! og er møjsommeligt ved at grave gammel lærdom frem, fordi jeg skal til kvote2 prøve.
Jeg er i gang med reduktioner her: https://www.webmatematik.dk/lektioner/7 ... /reduktion
Hvorfor ophæver man parentesen i den første opgave, men ganger ind i parentesen i de to efterfølgende eksempler?
Hvornår gør man hvad?
Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
ophæve parenteser eller gange ind i dem?
Re: ophæve parenteser eller gange ind i dem?
I den første opgave står der ikke noget tal eller udtryk foran parentesen. Derfor kan parenteserne ophæves, evt med fortegnsskift, hvis der stod minus foran parentesen.
I de andre opgaver stod der f. eks. 4 eller \(3b\) foran parentesen. Der er et underforstået gangetegn mellem disse og parentesen, ligesom når man siger 3 mænd og ikke 3 gange mænd. Derfor skal der ganges ind i parentesen.
I de andre opgaver stod der f. eks. 4 eller \(3b\) foran parentesen. Der er et underforstået gangetegn mellem disse og parentesen, ligesom når man siger 3 mænd og ikke 3 gange mænd. Derfor skal der ganges ind i parentesen.
Re: ophæve parenteser eller gange ind i dem?
Du kan også se det på en anden måde.
+ (...) = +1(...) og du ganger ind i parentesen, det gøres nemt ved at hæve parentesen
- (...) = -1(...) og du ganger ind i parentesen, det gøres nemt ved at skifte fortegn i parantesen
+2 (...) du ganger ind i parentesen
-2(...) du ganger ind i parentesen.
Altså du ganger altid ind i parentesen.
+ (...) = +1(...) og du ganger ind i parentesen, det gøres nemt ved at hæve parentesen
- (...) = -1(...) og du ganger ind i parentesen, det gøres nemt ved at skifte fortegn i parantesen
+2 (...) du ganger ind i parentesen
-2(...) du ganger ind i parentesen.
Altså du ganger altid ind i parentesen.