Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Mere om prøver mm.

Låst
Gymnasielærer
Indlæg: 1
Tilmeldt: 02 maj 2017, 12:29

Mere om prøver mm.

Indlæg af Gymnasielærer »

Hej
Jeg underviser i gymnasiet, og mine elever er glade for webmatematik, som de har en tendens til hellere at ville opsøge end deres lærebøger.
Hvis jeg brugte webmatematik i undervisningen officielt, kunne jeg godt give adgang til siden til brug under prøver. Men bl.a. dette forum bekymrer mig lidt: Jeg har ingen interesse i at gøre det for nemt at få uberettiget hjælp under prøverne. Desuden har nogle svar i forum har tendens til at servere løsningen for eleven frem for at hjælpe på vej.
Hvad er jeres holdning til dette - og har I overvejet om I f.eks. kunne lukke forum på de dage, hvor grundskoler og ungdomsuddannelser holder prøver?

Når jeg i øvrigt ser på webmatematiks materialer, ser det umiddelbart ud til, at I som regel angiver hvordan et givet problem løses, hvordan en formel bruges osv, men kun i mindre omfang giver nogen form for forklaring på, hvorfor det er sandt. Hvis jeg har ret i denne iagttagelse - hvad er så jeres begrundelse for dette? Eleverne er selvfølgelig glade for at få en let "opskrift" på, hvordan deres opgave løses, men befordrer det deres evne til selv at tænke og løse problemer?

Mvh.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Mere om prøver mm.

Indlæg af number42 »

jeg skal indlede med at sige at jeg ikke repræsenterer Forumet her, men har givet mange af svarene. Det er altså muligvis min fejl hvis svarene har gjort det fornemt for eleverne.

Jeg er i øvrigt for min part klar over andre lignende sites som s..........n.dk (kommersielt) hvor der bestemt ikke er nogen politik. Hver person der har sin egen strategi nogle giver direkte og detaljeret løsningen og andre prøver at vejlede og pege eleven i den rette retning, for derefter straks at få anstrængelsen ødelagt af andre med direkte og detaljerede svar. Det problem findes nok ikke her.

Grundlæggende er jeg helt til den side hvor eleverne skal vejledes. Det er imidlertid ret svært. Lykken er når eleven direkte siger at de bare vil have et skub i den rigtige retning, men ofte er eleverne meget forvirrede og det bliver så en lang og sej proces.

Jeg er ofte også selv forvirret over den afgrundsdybe uvidenhed der kan stilles for dagen set i relation til at de må jo have fået en opgave som de i det mindste skulle have en lille forudsætning for at løse. Mange skulle aldrig være bragt i den situation de er i. Jeg tror på at det idetmindste hjælper noget bare at se hvordan man kan løse en opgave.

Jeg håber på at idet mindste nogle elever har gavn af dette arbejde så jeg vil være meget lydhør for forslag til at nå det mål og være ekstra opmærksom på det påpegede.

Jeg skal i øvrigt ikke udtale mig om webmatematiks politik, det kan de selv meget bedre; men mon ikke det er ret usædvanligt at bede en website om at lukke ned fordi der ikke er et system fra skolens side til at styre elevernes adgang?
Matematikcenter
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10 mar 2017, 16:28

Re: Mere om prøver mm.

Indlæg af Matematikcenter »

Gymnasielærer skrev:Hej
Jeg underviser i gymnasiet, og mine elever er glade for webmatematik, som de har en tendens til hellere at ville opsøge end deres lærebøger.
Hvis jeg brugte webmatematik i undervisningen officielt, kunne jeg godt give adgang til siden til brug under prøver. Men bl.a. dette forum bekymrer mig lidt: Jeg har ingen interesse i at gøre det for nemt at få uberettiget hjælp under prøverne. Desuden har nogle svar i forum har tendens til at servere løsningen for eleven frem for at hjælpe på vej.
Hvad er jeres holdning til dette - og har I overvejet om I f.eks. kunne lukke forum på de dage, hvor grundskoler og ungdomsuddannelser holder prøver?

Når jeg i øvrigt ser på webmatematiks materialer, ser det umiddelbart ud til, at I som regel angiver hvordan et givet problem løses, hvordan en formel bruges osv, men kun i mindre omfang giver nogen form for forklaring på, hvorfor det er sandt. Hvis jeg har ret i denne iagttagelse - hvad er så jeres begrundelse for dette? Eleverne er selvfølgelig glade for at få en let "opskrift" på, hvordan deres opgave løses, men befordrer det deres evne til selv at tænke og løse problemer?

Mvh.
Hej,
Det er rigtigt godt at høre, at dine elever er glade for webmatematik.dk.

Vi sørger for, at forum er lukket, når der er skriftlige eksamener, så der ikke opstår et problem med at bruge webmatematik.dk

Tusind tak for input! Jeg er enig i, at webmatematik.dk kun i mindre omfang beskæftiger sig med beviser, men det er klart noget, som vi vil overveje at begynde at få ind på siden i det kommende skoleår. Dette vil nemlig også være en stor hjælp for de elever, der skal op til den mundtlige Matematik A eksamen. Indtil videre er dette dog blevet nedprioriteret i forhold til de mange andre ting på webmatematik.dk.

Mvh.
Morten, Matematikcenter
Låst