Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Svær ligning

Besvar
RVJ
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 okt 2018, 08:56

Svær ligning

Indlæg af RVJ »

Hejsa. Jeg har brug for hjælp til at løse denne ligning, hvor jeg kender alt, dog ikke B. Hvordan isolere jeg B i denne formel?

Dæ = 1,3 X ((A x B) opløftet i 0,625 / (A + B) opløftet i 0,250)
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Svær ligning

Indlæg af number42 »

Hvad er Dæ?

\(Dæ = 1,3*(A*B)^{0,625}/(A+B)^{0,25}\)

Og du kan godt glemme at isolere B i den ligning (går ud fra at Dæ er en konstant) generelt. Hvis du kender A og Dæ kan den løses numerisk.
RVJ
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 okt 2018, 08:56

Re: Svær ligning

Indlæg af RVJ »

number42 skrev:Hvad er Dæ?

\(Dæ = 1,3*(A*B)^{0,625}/(A+B)^{0,25}\)

Og du kan godt glemme at isolere B i den ligning (går ud fra at Dæ er en konstant) generelt. Hvis du kender A og Dæ kan den løses numerisk.
Ækvilient diameter er dæ
AxB står øverst på en brøk og A+B står nederst, stadig opløftet i først skrevent
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Svær ligning

Indlæg af number42 »

Du skrev:
Ækvilient diameter er dæ
AxB står øverst på en brøk og A+B står nederst, stadig opløftet i først skrevent

OK, altså som jeg skrev ligningen, Ingen mulighed for at isolere B eller A. Men numerisk er det muligt at løse idet Dæ og A er reelle tal.

Du kan måske prøve en anden strategi for at løse din opgave.
RVJ
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 okt 2018, 08:56

Re: Svær ligning

Indlæg af RVJ »

number42 skrev:Du skrev:
Ækvilient diameter er dæ
AxB står øverst på en brøk og A+B står nederst, stadig opløftet i først skrevent

OK, altså som jeg skrev ligningen, Ingen mulighed for at isolere B eller A. Men numerisk er det muligt at løse idet Dæ og A er reelle tal.

Du kan måske prøve en anden strategi for at løse din opgave.
Jeg takker for din hjælp og prøver at indsætte kendte faktorer og derefter isolere tingene.
God dag til dig
Besvar