Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Statistikhjælp

Besvar
Speciale2021
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08 feb 2021, 10:38

Statistikhjælp

Indlæg af Speciale2021 »

Hejsa!
Hvilken analyse skal jeg lave, hvis jeg gerne vil vide noget om en forandring på to variable. Det drejer sig om gymnasieelever, der af to omgange har svaret, hvilket uddannelsesniveau de forventer at søge ind på. Så i runde 1 svarer de deres forventede udd.niveau (kategorisk på 5 niveauer) og samme gør de i runde 2. Derfor vil jeg gerne se nærmere på forandringen - gerne krydset med forældrenes uddannelsesbaggrund. Så man kan se, om der er sammenhæng mellem denne og eventuel opad- eller nedadgående skifte i niveau? Jeg er dog i tvivl om, hvilken type analyse jeg skal lave for at påvise det..
JensSkakN
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Statistikhjælp

Indlæg af JensSkakN »

Hvorfor ændrer eleverne deres valg? Er det bare et spørgsmål om at de kommer nærmere på det tidspunkt. hvor de faktisk skal vælge?

Jeg må tage forbehold for min mangelfulde statistik- viden, men det lyder som om en chi-i-anden uafhængighedstest er sagen. Altså ændringen i valg af kategori, er den uafhængig af forældrenes uddannelse?
Besvar