Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

overbestemte ligningssystemer

Besvar
MariaC
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2020, 18:35

overbestemte ligningssystemer

Indlæg af MariaC »

hej mat center

jeg har fået givet denne opgave

bemærk i opgaveteksten hvor der står s_2 skal der indsættes

Billede

jeg har ikke haft noget problem ved at løse (a men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre med (b. alt hvad jeg har prøvet er endt med meget mærkelige resultater. den skal helst løses uden hjælpemidler

jeg håber derfor virkelig at der er nogen der kan hjælpe mig med at blive klogere og finde ud af hvad jeg skal gøre ved sådan en problemstilling

vh maria
Senest rettet af MariaC 11 apr 2022, 00:36, rettet i alt 1 gang.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: overbestemte ligningssystemer

Indlæg af JensSkakN »

Jeg har først tid til at se nærmere på det i aften, men jeg er nogenlunde sikker på, at det handler om matricer.
Du har \(AX=B\implies A^TAX=A^TB\)
Med mindre \(\det(A^TA)=0\), er systemet overbestemt - hvilket vil sige, at der ingen eksakt løsning til ligningssystemet findes.
MariaC
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2020, 18:35

Re: overbestemte ligningssystemer

Indlæg af MariaC »

ja det er nemlig ift matrixer. ville sætte meget pris på det tak
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: overbestemte ligningssystemer

Indlæg af JensSkakN »

Jeg mener stadig, at princippet i førnævnte løsning er korrekt, men der må nok findes en smartere måde at løse det på, end jeg kan klare.
Den matrix \(A^TA\), jeg omtalte, er en 3x3 matrix, hvor hvert matrixelement er et polynomium i \(a\) af grad mellem 2 og 4.
Fx er det nederste højre element \(182+(a^2+3a+7)^2\).
Determinanten bliver en sum af polynomier af op til 10'ende grad, som imidlertid reduceres til et fjerdegradspolynomium, nemlig
\(3a^4-18a^3+3a^2+72a+48\). Denne beregning og reduktion ville jeg ikke kunne gennemføre 'i hånden' på en rimelig tid. Resultatet er derfor udledt ved hjælp af Maple.
Når man nu ved, at \(-1\) må være rod i dette polynomium, er det ret let at indse, at det kan omskrives til \(3(a+1)^2(a-4)^2\).
Nu har vi svaret. For alle andre \(a\) end \(-1\) og \(4\) bliver ligningssystemet overbestemt.

Men løsningen er ikke tilfredsstillende, da jeg ikke ville kunne gennemføre beregningen i hånden.
MariaC
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2020, 18:35

Re: overbestemte ligningssystemer

Indlæg af MariaC »

tak, jeg kan rigtig godt følge logikken til at værdien for a kan beregnes ved rødderne i polynomiet. jeg prøver at se hvad jeg kan opnå med gauss elimination i hånden. jeg takker mange gange
Besvar