Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Blandet tal i word

Besvar
Papa J
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 aug 2021, 19:38

Blandet tal i word

Indlæg af Papa J »

Kan man skrive et blandet tal med ligningsværktøjet i word?
Hvis jeg for eksempel skriver 1 1/3 vil wordmat opfatte det som 1 gange 1/3.
Jeg kan selvfølgelig bare skrive det som uægte brøk, men hvis nogen ved noget, er jeg klar til at blive klogere....
På forhånd tak.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Blandet tal i word

Indlæg af JensSkakN »

Lige som med kvartilsæt bliver det desværre et noget ufuldstændigt svar. Men andre kan jo supplere.
Først: matematikere i gymnasieskolen betragter begrebet uægte brøk på linje med uægte barn.
Forældet begreb som ikke længere bruges. Blandede tal ønsker man eleverne vænnet af med og i stedet bare bruge en brøk, som man altså aldrig kalder uægte. Problemet er, som du skriver, at man ikke ved, om der skal ganges eller plusses.

Men i nogle tekster er de blandede tal dem, der siger mest til den almindelige læser. Hvis du bare skal skrive et blandet tal, ved jeg nok hvad du skal gøre. Skriv først heltallet, evt. i en ligning, skriv et bogstav, skriv en ny ligning med brøken og fjern bogstavet. Men hvis du vil regne med det blandede tal, eller en beregning, hvor resultatet af wordmat skal skrives som et blandet tal, så kræver det en funktion indbygget, der giver heltalsdelen af et tal og en anden, der giver brøkdelen af et tal. Om disse funktioner findes i Wordmat, ved jeg ikke, og jeg har ikke lige kunnet finde dem.
Papa J
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 aug 2021, 19:38

Re: Blandet tal i word

Indlæg af Papa J »

Tak - endnu en gang : )
Besvar