Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Trigonometri Opgave 1

Besvar
Brugeravatar
pete629u
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13 sep 2017, 20:15

Trigonometri Opgave 1

Indlæg af pete629u »

Hej igen
Jeg har fået følgende opgave af min lærer som jeg ikke forstår hvordan jeg skal løse så nu prøver jeg at spørge om hjælp herinde.
opgave 1.PNG
opgave 1.PNG (102.22 KiB) Vist 10048 gange
Jeg har for så vidt klaret det med den grønne trekant, men fatter slet ikke hvordan jeg klarer den med den gule trekant?
opgave 1 del 1.PNG
opgave 1 del 1.PNG (42.44 KiB) Vist 10045 gange
Jeg skal aflevere mine trigonometri opgaver senest søndag 23.59 pr. mail til min lærer, så jeg håber at der er nogen herinde der kan nå at forklare mig hvordan jeg kan løse det her.

Jeg har kun matematik på D niveau men føler at niveauet er langt højere.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Trigonometri Opgave 1

Indlæg af number42 »

Det går da vist ikke så godt for den grønne trekant:

Trekant IJK er retvinklet derfor er liniestykkerne I og K lige lange?
1) liniestykkerne har små bogstaver og de kan ikke være lige lange fordi trekanten er retvinklet, så skulle allre retvinklede trekanter være ligebenede!
2) rod i det igen med de store og små bogstaver SIDERNE er små bogstaver på din tegning.

3)
a^2+b^2= c^= HVAD? næ \(a^2+b^2=c^2 \Leftrightarrow \sqrt{a^2+b^2} = c\) og \(c = \sqrt{3^2+3^2} = 3 \sqrt{2} = 4,24\)

How du har ændret på opgaven medens jeg skrev.

Nu forstår jeg ingenting
Senest rettet af number42 30 sep 2017, 18:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
pete629u
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13 sep 2017, 20:15

Re: Trigonometri Opgave 1

Indlæg af pete629u »

Number42 jeg opdagede at der jo var en højde på 1. sal dermed var det jo et skrånende loft.
Derfor omskrev jeg opgaven undskyld, men jeg håber du kan hjælpe alligevel ? Jeg er især helt på herrens mark med gul trekant.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Trigonometri Opgave 1

Indlæg af number42 »

Ikke meget bedre. Forstår slet ikke målene.

Punktet K er da ikke midt på endevæggen, der en stiplet linie som vel er tagryggen, og den passerer ikke igennem K.
Hvorfor skulle K være oppe i loftet hvis det er et udtag?

Men hvorfor tager du ikke og gør som der skrives. Mål afstandene på tegningen og skaler efter de afstande der er angivet. fx mål den afstand der er angivet til 6 m og regn skaliringen ud (hvor mange mm svarer de 6 meter til. Mål derefter afstanden JK og regn længden ud.

Ligeledes for den gule trekant der ser ligebenet ud.
Senest rettet af number42 30 sep 2017, 18:53, rettet i alt 1 gang.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Trigonometri Opgave 1

Indlæg af number42 »

Jeg prøvede at måle på min skærm (grøn trekant)

på skærmen måler de 6 meter 11,6 cm og afstanden JK' = 5,5 cm det giver at afstandne JK= 2,84 m

ligeledes målt på den gule trekant måles 4,5 4,5 og den nederste side = 4,8 cm der så skal skaleres tilbage til meter til 2,35 2,35 og 2,50 m

HVIS dette er en installatatør opgave, skal skal du nok anvende hvor højt udtagene sidder over gulvet, fx i badeværelseet er der regler for hvorhøjt og hvor langt udtag må sidde fra vand (fx bad, håndvank etc).

Og lampe udtag har også regler.

Da jeg ikke er installatør kan jeg ikke huske reglerne.
Besvar