Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Omvendt proportionalitet

Besvar
Brugeravatar
pete629u
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13 sep 2017, 20:15

Omvendt proportionalitet

Indlæg af pete629u »

omvendt.PNG
omvendt.PNG (28.04 KiB) Vist 7383 gange
Jeg er gået ud fra en Corsair VS550-V2 strømforsyning på 550 Watt til opgaven.
For at beregne energiforbruget vil formlen se sådan her ud: 550 = E * t

1) Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man kan sætte nævnte formel ind i et sildeben/koordinatsystem ? Meget gerne med en forklaring til hvordan man gør det i GeoGebra, idet jeg forsøger at lære nævnte program at kende i forbindelse med min uddannelse.

2) Hvad er der at reducere ?

3) Logisk nok er det ikke muligt at have et negativt energiforbrug på en strømforsyning.... så jeg forstår ikke hvad der menes med sidste spørgsmål, eller hvad jeg KAN svare til det?

Kan i hjælpe ?
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Omvendt proportionalitet

Indlæg af number42 »

Nej

Jeg forstår ikke noget af det der bliver skrevet.

Det er jo allerede en en ligning med to ubekendte , faktisk tre. men siden du skal finde det specifikke energiforbrug så skal du forstå hvad det betyder. Det er da vist et meget usedvanligt ordbrug i denne sammenhæng. Og en ting er helt sikkert effektforbruget står ikke på PCen noget sted. Det der står er en nominel maximal effekt.

Det andet der er generende er at P= E t er forkert den korrekte formel er E = P t fordi P er effekten i Watt som også er Joule/ sec eller Joule = watt x sekund

Det tredje problem er at jeg har ikke den ringeste anelse om hvordan Geogebra virker.

Kort og godt jeg giver op. Undskyld.

PS: man bruger ikke den negative værdi fordi tid, effekt og energi er positive størrelser.
Brugeravatar
pete629u
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13 sep 2017, 20:15

Re: Omvendt proportionalitet

Indlæg af pete629u »

Ud fra det du skrev valgte jeg at svare på følgende måde, hvilket min lærer godtog :)
løsning.PNG
løsning.PNG (25.94 KiB) Vist 7369 gange
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Omvendt proportionalitet

Indlæg af number42 »

Godt gået.
Jeg lærte også noget. Sildeben betyder også noget andet end det du viser. ( En analysemetode opfundet af en japaner)

Det var også lidt forvirrende at opgavestilleren åbenbart mente at en forskrift var noget med x og y og P og t ikke kunne bruges.

Håber du får en god karakter, jeg synes du fortjener det
Besvar