Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Hjælp til fremskrivningsfaktor

Besvar
chimera1234
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 maj 2019, 19:22

Hjælp til fremskrivningsfaktor

Indlæg af chimera1234 »

Jeg kan simpelthen ikke regne ud, hvorfor man plusser r med 1 når man skal finde a i en eksponentiel udvikling/funktion? Hvis nu jeg har ligningen y=3*2^x og regne a ud med formlen a=1+r burde jeg så ikke nå frem til at, a er lig med 3 eftersom at a/fremskrivningfaktoren er 2 og fordobler y og dermed er lig med 200% eller 2, når man dividere med 100? Håber det giver mening - det irriterer mig grænseløst, at jeg ikke kan regne ud, hvorfor man skal lægge 1 til r - er det kun når fremskrivningsfaktoren er i % at man skal lægge 1 til eller hvordan. Det er sikkert bare mig, der har overset en regneregel, men jeg kan regne ud hvad for en regel det er. Håber det giver mening, og tusind tak for svar på forhånd! :-)
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Hjælp til fremskrivningsfaktor

Indlæg af number42 »

Første gang du får en rentetilslrivning har du det oprindelige beløb p plus renten på p altså p(1+r)
Næste gang starter du med at have p(1+r) og du får rente på dette så du ender med p(1+r) plus p(1+r)r det giver p(1+r)(1+r) = p (1+r)^2

Osv den n-te gang bliver det så p(1+r)^n

Ved rentetildkrivning bruges ofte n i stedet for x for at signalisere at det er perioder og ikke en kontinuerlig funktion, men det er bare tradition
chimera1234
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 maj 2019, 19:22

Re: Hjælp til fremskrivningsfaktor

Indlæg af chimera1234 »

Tak for hjælpen! :-)
Besvar