Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

bestem den månedlige rente

Besvar
Blak
Indlæg: 2
Tilmeldt: 02 okt 2018, 05:47

bestem den månedlige rente

Indlæg af Blak »

jeg skal bestemme hvad den månedlige rente er når den årlige er 12 %

jeg gjorde sådan:

r= kvadratrod 12 1,12-1=0.3=30%

beklager opstillingen, der er ikke ligning system på denne cpu jeg sidder ved...

Er det den rigtige formel og det rigtige resultat?

er der forskel hvis nu at den halvårlige rente er 6 %

eller...?
den kvartalsvise rente er 3 %

mvh. jannie
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: bestem den månedlige rente

Indlæg af number42 »

Hvis der tilskrives rente månedslig så bliver beløbet B efter en måned B(1+r). Efter to måneder til B (1+r)(1+r) og så videre.

Altså efter 12 måneder bliver beløbet \(B(1+r)^{12}\) det skal modsvare en rentetilskrivning per år på 12% (altså r = 0,12)

Nu skal \((1+r)^{12} = (1+0,12)\) og du kan regne renten per måned ud. Den månedlige rente bliver selvfølgelig mindre end den årlige.


NB
Det er ikke din PC der ikke kan skrive formler. Hvis du vil skrive formler skal du bruge latex. ( tryk på LaTeX knappen og skriv formlen mellem de to markører eller highlight formlen og tryk LaTeX). Du kan læse mere om LaTeX under øverste block på forsiden (Om Forum ) og klick på Matematikcenter. For komplicerede formler kan de måske blive for svært men simple ting som for eksempel potenser skrives bare (1+r)^{12} og det bliver så til ovenstående med LaTeX knappen ( Parentesen er kun vigtig hvis der komme mere end et tal efter potens tegnet)
Besvar