Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Potensfunktioner #2

Besvar
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Potensfunktioner #2

Indlæg af DryWind4 »

Billede
Billede

Det er ikke lige et spørgsmål jeg føler jeg kan svare på med sikkerhed eller løse. Først tænker jeg at jeg måske regner deres puls ud individuelt ved f.eks at lave mit eget eksempel.

Det kunne jo være

Art 1: 1 kg
Art 2: 1.25 kg

Billede

Da spørgsmålet lyder på 25% mere, og vi er bekendt med at jo større vægt, jo mindre puls. Må pulsen så være -6.5% lavere. Det er også korrekt nok ifølge facitlisten.

Men jeg er ikke helt sikker på om det er sådan her de vil have jeg skal regne det ud, da de i bogen fokuserer meget på "procent, procent vækst" Nu kopiere jeg lige den side ind hvor jeg har læst teorien og der står der jo intet om at regne det ud som jeg har gjort det, så jeg er igen lidt usikker på om det er en anden metode de ville have jeg skulle have brugt.

Siden ser sådan her ud:

Billede
Billede

Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal finde svaret via ovenstående metode og teori.

Det eneste jeg ville tænke var at gøre sådan her, men det giver ingen mening og det forkerte resultat.

Billede
ringstedLC
Indlæg: 624
Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05

Re: Potensfunktioner #2

Indlæg af ringstedLC »

Det giver mening:

\(\qquad\qquad f(x)=240\cdot x^{-0.3} \\
\qquad\qquad f(1)=240 \\
1.25^{-0.3}\cdot f(1)=240 \cdot 1.25^{-0.3}=f(1+25\%)\\
\quad \;\;224.45963=240\cdot 0.93525\)


Den procentvise forskel:

\(p=(1-0.93525)\cdot 100 \\
p=0.06475\cdot 100\approx 6.5\% \\\)
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Potensfunktioner #2

Indlæg af DryWind4 »

Kan jeg godt se, tak.

Billede

Ville det ikke være lettere bare at skrive den generelt op sådan der. Det forvirrer lidt at du tager f1 med, men det er måske bare for at demonstrere at uanset hvilken funktion man tager af x, så bliver resultatet den samme forskel i procent?
ringstedLC
Indlæg: 624
Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05

Re: Potensfunktioner #2

Indlæg af ringstedLC »

Lettere jo, - men når du om 2 måneder efter gennemgang af andre emner, skal læse op på det her,
er jeg ret sikker på at en sådan ubenævnt opstilling ikke hjælper dig ret meget.

Desuden bør din besvarelse altid tage udgangspunkt i opgavens oplysninger bla. om navne.
Besvar