Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Eksponentielle funktioner 2#

Besvar
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Eksponentielle funktioner 2#

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Forskriften

Billede

b = 200
a = 1,11 = 1,11-1 = 0,11 = 11%

Prøver at indsætte det i grafregneren

Billede

Vi har så den korrekte forskrift, og den korrekte værdi for f(-3). Men man kan så ikke rigtigt se f(-3) på grafen, men det er så måske heller ikke meningen.

Jeg antager også bare at f(-3) er tilsvarende:

Billede

Eller hvad?

Det giver så bare ikke nogen mening når jeg indtaster det i Geogebra

Billede

Den kalder så det her for en ukendt kommando. Aha.

Billede
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Eksponentielle funktioner 2#

Indlæg af JensSkakN »

Du begår den alvorlige fejl, at du skriver, at 1.11 = 1.11-1
Det er helt klart ikke rigtigt.

Men din funktionsforskrift er korrekt. Din første graf er korrekt, men jeg ville vælge en førsteakse, der gik fra fx -5 til 10.
Din næste graf er en for en konstant funktion. Du får derfor en vandret linje, hvor der til ethvert x svarer værdien ca. 146.

Geogebra vil ikke godkende dit tredjeforslag, hvor du beder om en funktion, hvor der til -3 svarer 146. For hvad med alle de andre x, spørger Geogebra berettiget.
Geogebra er udtænkt til at lave tegninger af geometriske objekter og grafer. Efter min mening er det ikke smart at ville bruge den til beregninger alene. Brug heller Maple. Men jeg er klar over, at man sikkert kan finde andre, der mener noget andet.
ringstedLC
Indlæg: 624
Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05

Re: Eksponentielle funktioner 2#

Indlæg af ringstedLC »

GG kan bruges til beregning af funktionsværdi:
\(f(x)=200 \cdot 1.11^x\; <\!\text{Enter}\!>\quad \Rightarrow f\,\text{defineres} \\
f(-3)\; <\!\text{Enter}\!>\quad \Rightarrow\text{giver en numerisk værdi (a\,=)} \\
\bigl(-3,f(-3)\bigr) <\!\text{Enter}\!>\quad \Rightarrow\,\text{et punkt (A:(-3,...) på grafen}\)
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Eksponentielle funktioner 2#

Indlæg af DryWind4 »

Jens Maple virker helt klart til at være det smarteste da man kan bruge det på A-niveau. Jeg har bare den udfordring at på mit fjernundervisningshold bruger de wordmat og geogebra. Så mange af de eksempler og videoer jeg følger bruger det, og når jeg først er startet med at bruge det og meget materiale bruger det, så er det en anelse udfordrende at vende om nu.
Besvar