Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Generel hjælp til matematik C i TI-Nspire

Besvar
Solve-X
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 maj 2020, 11:30

Generel hjælp til matematik C i TI-Nspire

Indlæg af Solve-X »

Hej Matematik Center,

Jeg udviklet et elektronisk hjælpemiddel til TI-Nspire i form af en hjemmeside (https://solve-x.dk), hvis formål er, at guide gymnasieelever igennem deres respektive matematiske samt TI-Nspire relaterede problemer.

Dette er fuldstændig GRATIS, om man vælger at melde sig ind som bruger eller ej. Fordelen ved at blive bruger, er at, man kan gemme sine oftest brugte guides, og dermed nemt tilgå dem igen.

Jeg har et brændende ønske, om at få dette værktøj ud til så mange gymnasieelever og -lærere som overhovedet muligt, da det både kan afhjælpe den givne lærer, men samtidig og især hjælpe den enkelte elev med at opbygge en matematik selvsikkerhed, og dermed forøge deres interesse og mulige matematiske potentiale betydeligt.

Da de nuværende omstændighederne ikke tillader matematiklærerne, at fysisk guide og hjælpe eleverne igennem undervisningen og deres udfordinger, mener jeg, at dette værktøj er et love-to-have.

Hvis man skulle have nogle sprøgsmål, må man endelig sige til.

Afslutningsvis, vil jeg ønske Jer alle et godt eksamensforløb :-)

Mvh
Frederik
Solve-X
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Generel hjælp til matematik C i TI-Nspire

Indlæg af number42 »

Tak for infoen
Jeg mener at Nspire skal udfases hurtigst muligt og totalt forbydes til brug af enhver art.

Jeg forstår udfasning er anbefalet i en aftale mellem lærere.

Ikke alene regner den galt af og til men det er tåbeligt at lære børn et instrument som ikke vil blive brugt senere i deres karriere.

Det er selvfølgelig min private mening og repræsenterer ikke på nogen måde centrets mening. Vi som er frivillige her kan kun representere os selv.

Mvh
Solve-X
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 maj 2020, 11:30

Re: Generel hjælp til matematik C i TI-Nspire

Indlæg af Solve-X »

Hej igen,

Jeg forstår din frustration, og det er bl.a. sådanne en frustration, som har fået mig til at investere tid i et sådanne projekt som Solve-X.

TI-Nspire lever en gang imellem sit eget liv, det vil jeg også gerne erkende, men jeg har kun oplevet pålidelige resultater igennem min egen brug.

Afslutningsvis, er jeg interesseret i at høre, hvad din foretrukne matematiksoftware er? Jeg læser selv på universitetet, og har her anvendt Maple, men dette er ikke noget man hyppigt bruger i erhverslivet.

Mvh
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Generel hjælp til matematik C i TI-Nspire

Indlæg af JensSkakN »

Jeg vil gerne også give mit besyv i denne diskussion.
Mit kendskab til TI-Nspire er begrænset, da det er længe siden, jeg har brugt det. Jeg var meget forundret over påstanden om en aftale, om at det skulle udfases - det tror jeg, jeg ville have læst om på facebook, hvis der fandtes en sådan.
Jeg har i de sidste 10 år brugt Maple. Jeg har været glad for det privat, men frustreret over det som lærer. Jeg syntes det var meget besværligt at finde forklaringer på, hvorfor elever ikke fik det rigtige resultat.
Personligt ville jeg til almindelige beregninger langt foretrække HP's gamle modeller med 'omvendt polsk notation', men det er i dag udkonkurreret.
I praksis bruger jeg stort set kun Maple.
Mht til TI-Nspire tror jeg nu nok at mange, der har brugt det i gymnasiet og blevet meget fortrolige med det, og som ikke kaster sig over et studium indenfor NF eller ingeniør, vil fortsætte med at bruge det med glæde i mange år.

Til gengæld tror jeg ikke på, at et projekt som dit vil kunne hjælpe nogen. Hvis man ikke forstår forskellen på f(6) og f(x)=6, så hjælper den slags ikke. Det eneste, der hjælper, er en tålmodig lærer, der mange gange forklarer det grundigt.

Mvh
Jens Skak-Nielsen, pensioneret gymnasielærer i Ma-Fy-Ke
Solve-X
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 maj 2020, 11:30

Re: Generel hjælp til matematik C i TI-Nspire

Indlæg af Solve-X »

Hej Jens,

Tak for dine tanker herom.

Jeg vil dog meget gerne udfordre dig og din påstand om projektets berettigelse.

Dette projekt har sit eksistensgrundlag i funktionen som hjælpeværktøj, og ikke i erstatning af den tålmodige lærer.

Årsagen til opstart af dette projekt i første ombæring var fordi, at mine venner og veninder havde svært ved at anvende TI-Nspire. Dette er selvfølgelig ikke nok belæg i sig selv, så derfor oprettede jeg spørgeundersøgelser på Lectio (se vedhæftet), hvor det tydeligt fremgik et behov for sådanne et hjælpemiddel.

Omtrent 1/3 af eleverne oplever at matematiksoftwaren TI-Nspire, hindre deres chancer for en god matematik karakter, hvilket i min optik, er en grotesk for høj andel.

Matematikundervisning skal fortsat varetages af matematiklærere, men for også at aflaste Jer, kan man henvise til Solve-X, hvis eleven skulle opleve problemer med selve eksekveringen.

Mvh
Vedhæftede filer
Muligt hjælpemiddel til Nspire - Sønderborg Statsskole.png
Muligt hjælpemiddel til Nspire - Sønderborg Statsskole.png (132.41 KiB) Vist 3870 gange
Muligt hjælpemiddel til Nspire - Birkerød Gymnasium.png
Muligt hjælpemiddel til Nspire - Birkerød Gymnasium.png (133.78 KiB) Vist 3870 gange
Besvar