Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Hjælp til opgave
Hjælp til opgave
Er der en som vil hjælpe med denne? er ikke sikker på jeg har lavet eller opskrevet det korrekt.
- Vedhæftede filer
-
- Skærmbillede (57).png (213.46 KiB) Vist 5988 gange
Re: Hjælp til opgave
Hej du har i det væsentlige regnet korrekt, men din formulering af spm. b) kan forbedres. a) er helt korrekt.
'Nedadgående vækst' er en problematisk formulering. Man kunne tro at salget af billetter stiger, men stigningen falder.
Det er langt bedre at skrive, at antallet af biletter er en aftagende funktion af tiden. Den med de 0.8% er helt korrekt og bør med.
Du skal svare mere konkret på på hvad de 2.68 betyder, fx
2.68 betyder, at der blev solgt 2.68 mio. billetter i 1982, som er udgangsåret for modellen.
'Nedadgående vækst' er en problematisk formulering. Man kunne tro at salget af billetter stiger, men stigningen falder.
Det er langt bedre at skrive, at antallet af biletter er en aftagende funktion af tiden. Den med de 0.8% er helt korrekt og bør med.
Du skal svare mere konkret på på hvad de 2.68 betyder, fx
2.68 betyder, at der blev solgt 2.68 mio. billetter i 1982, som er udgangsåret for modellen.
-
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05
Re: Hjælp til opgave
Intetsigende overskrift, og vedhæft et billede af opgaven, - ikke af din computer, næste gang.
a)
\(y=b\cdot a^x\)
er ikke en funktion. Det er grafen for en funktion, så omskriv formuleringen: "formlen for en eksponentiel funktion".
\(2=2.68\cdot 0.992^x \Rightarrow x=36.4 \;{\color{Red} {\neq 37}} \\
x=36.4 \Rightarrow x\approx \;? \\
1982+x= 201\,...\)
a)
\(y=b\cdot a^x\)
er ikke en funktion. Det er grafen for en funktion, så omskriv formuleringen: "formlen for en eksponentiel funktion".
\(2=2.68\cdot 0.992^x \Rightarrow x=36.4 \;{\color{Red} {\neq 37}} \\
x=36.4 \Rightarrow x\approx \;? \\
1982+x= 201\,...\)
Re: Hjælp til opgave
Her er jeg stort set uenig.
Overskriften er ret uvæsentlig og jeg er ligeglad med, om jeg får et skærmbillede eller selve opgaven. Det er derimod meget vigtigt, at du viser hvad du rent faktisk har fundet ud af indtil nu, hvilket du også har gjort.
Det er helt ok at opfatte y som en funktion af x, selvom RingstedLC principielt har ret.
Jeg er ret sikker på, at en gymnasiecensor ikke vil trække ned for denne formulering.
Det fremgår, at når x=36,4 er y=2. Derfor må y>2 for x=36 og y<2 for x=37. Du skriver ikke, at 36.4=37. Jeg vil derfor fastholde, at din besvarelse er korrekt.
Overskriften er ret uvæsentlig og jeg er ligeglad med, om jeg får et skærmbillede eller selve opgaven. Det er derimod meget vigtigt, at du viser hvad du rent faktisk har fundet ud af indtil nu, hvilket du også har gjort.
Det er helt ok at opfatte y som en funktion af x, selvom RingstedLC principielt har ret.
Jeg er ret sikker på, at en gymnasiecensor ikke vil trække ned for denne formulering.
Det fremgår, at når x=36,4 er y=2. Derfor må y>2 for x=36 og y<2 for x=37. Du skriver ikke, at 36.4=37. Jeg vil derfor fastholde, at din besvarelse er korrekt.
-
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05
Re: Hjælp til opgave
Det er vel præcis det, der gøres:JensSkakN skrev:Du skriver ikke, at 36.4=37. Jeg vil derfor fastholde, at din besvarelse er korrekt.
Hvis en begivenhed indtræffer 0.4 år efter år 0 (1982), så er vi jo ikke i år 1 (1983).
Rettelse:
Hvis en begivenhed indtræffer 36.4 år efter år 0 (1982), er vi i et år > 1982 + 36 = 2018 => år = 2019.
Det handler om en forkert afrunding, både med almindelig afrunding
og med den form som opgaven kræver. Da svaret skal gives som et årstal, bliver det forkert.
Rettelse:
Det handler om at vise hvorfor, der skal afviges fra almindelig afrunding.
Senest rettet af ringstedLC 10 apr 2020, 18:55, rettet i alt 1 gang.
Re: Hjælp til opgave
Tak for hjælpen. Det kan være i måske kan hjælpe med opgave b her. jeg har ikke taget opgave navnet med, da de blot hedder numre.
Jeg har udregnet a=-1,345178 og b=3. Men jeg kan ikke lure hvordan jeg finder frem til opgave b.
Jeg har udregnet a=-1,345178 og b=3. Men jeg kan ikke lure hvordan jeg finder frem til opgave b.
- Vedhæftede filer
-
- Skærmbillede (58).png (379.38 KiB) Vist 5975 gange
Re: Hjælp til opgave
Nej formlen angiver ikke situationen ved starten af et år, men det samlede antal billetter solgt det år.
Af formlen kan man beregne det samlede antal billetter i det år, hvor x=36 (2018), hvor antallet er over 2 mio., og det samlede antal billetter i 2019, hvor antallet er under 2 mio. 2019 er derfor det korrekte svar.
Af formlen kan man beregne det samlede antal billetter i det år, hvor x=36 (2018), hvor antallet er over 2 mio., og det samlede antal billetter i 2019, hvor antallet er under 2 mio. 2019 er derfor det korrekte svar.
Re: Hjælp til opgave
Nej, både din a og b er forkerte.
Det er underforstået at kvælstofindholdet er x og grænsedybden er y.
Du skal løse de to lignninger
\({b}\cdot{1^a}=2.28\) og
\({b}\cdot{3^a}=0.99\)
Når du kommer til b) skal du forestille dig, at \(x=z\) og derefter ændres til \(1.1z\).
Nu skal du beregne
\(\frac{{b}\cdot{(\,1.1z)\,^a}}{{b}\cdot{z^a}}=1.1^a\)
Dette bliver et tal mindre end 1. Ud fra tallet skal du angive, hvor mange % dybdegrænsen formindskes.
Det er underforstået at kvælstofindholdet er x og grænsedybden er y.
Du skal løse de to lignninger
\({b}\cdot{1^a}=2.28\) og
\({b}\cdot{3^a}=0.99\)
Når du kommer til b) skal du forestille dig, at \(x=z\) og derefter ændres til \(1.1z\).
Nu skal du beregne
\(\frac{{b}\cdot{(\,1.1z)\,^a}}{{b}\cdot{z^a}}=1.1^a\)
Dette bliver et tal mindre end 1. Ud fra tallet skal du angive, hvor mange % dybdegrænsen formindskes.
Re: Hjælp til opgave
Så a=-0,759345 og b=2,28 ??
Er der ikke en mere simpel måde at udregne opgave b?
Er der ikke en mere simpel måde at udregne opgave b?
Re: Hjælp til opgave
Ja og Nej
Den metode, jeg angiver, er meget simpel og elegant.
Den metode, jeg angiver, er meget simpel og elegant.