Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Geometri

Besvar
Jess123
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 okt 2018, 14:07

Geometri

Indlæg af Jess123 »

En terrasse har en flisebelægning som vist på billedet til venstre. Hver flise er sekskantet og symmetrisk omkring hver af de to stiplede linjer midt gennem flisen. Linjerne ses på modellen af en flise til højre. Hver flise har målene AC = FD = 40 cm, BE = 24 cm og AF = CF = 12 cm.

a) Tegn en model af en flise i et koordinatsystem og bestem koordinatsættet til hvert af punkterne A, B, C, D, E og F.

Hvordan ville man gøre det i geogebra og kan I vise, hvordan skitsen ville se ud?
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Geometri

Indlæg af number42 »

Det ville være godt hvis billedet var vist.
Hvis det ikke er muligt så angiv hvad hjørnerne hedder i rækkefølge for eks i urets retning.
Desuden angiv hvor symmetrilinjerne er placeret for eks hvis en linje går midt mellem to hjørner så angiv de to hjørner (på hver side) eller hvis den går igennem hjørnerne angiv de relevante hjørner.

Er symmetrilinjerne vinkelret på hinanden?
Jess123
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 okt 2018, 14:07

Re: Geometri

Indlæg af Jess123 »

Der er en symmetrisk linje, der går midt mellem punkt C og D ned midt imellem punkt A og F. Der er endnu en symmetrisk linje, der går mellem B og så til E.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Geometri

Indlæg af number42 »

Du må have en fejl i dine data.

Afstand AF =CF =12 og AC =40 er ikke muligt. Den maximale afand AC er 24 hvis det første er rigtigt.

Og hvad er rækkefølgen af hjørnerne i urets retning?
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Geometri

Indlæg af number42 »

sådan?
Vedhæftede filer
sekskant.JPG
sekskant.JPG (43.42 KiB) Vist 6114 gange
Jess123
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 okt 2018, 14:07

Re: Geometri

Indlæg af Jess123 »

I forhold til tegningen ser din meget rigtig ud. Generelt spørgsmål: Når man får en opgave, hvor man skal konstruere en figur og har fået nogle mål, hvordan bruger man målene til at konstruere? Nu taler jeg ikke om simple trekanter, men f.eks. sådan en som jeg spurgte om.
ringstedLC
Indlæg: 624
Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05

Re: Geometri

Indlæg af ringstedLC »

Klik i inputfeltet (evt. klik "Vis" og "input").
(0,0) giver et punkt. "lin eller linjes" giver en menu med forskellige måder til at danne en linje.

Tip: Når cursoren blinker i feltet efter markering, lader du musen være, skriver og manuererer kun med piltasterne og "Enter".

Du kan døbe dine objekter samtidig med at de dannes: B:(2,3) giver et punkt B i (2,3), mens b:(2,3) giver en vektor b til (2,3).
HUSK: (1,1) er koordinater, 1.1 er en værdi.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Geometri

Indlæg af number42 »

Det jeg gjorde:
Det var lidt extra svært fordi et eller flere af dine mål er forkert , men det hjalp med symmetri akserne.

Jeg satte symmetriakserne til x og y akserne. Jeg antog at hjørnerne var benævnede i rækkefølge med uret ( det er ligegyldigt hvilken vej det går rundt pga symmetrierne, men det var et forsøg på at få dig til at bekræftige at der var en orden i betegnelserne og at de ikke var tilfældige, det svarede du ikke på så jeg gættede ) . Derefter var det bare at tegnede de mål jeg kendte ud fra symmetriakserne men med den halve værdi.

Det er jo ikke svært når man ved at det er en symmetrisk sekskant. Så man starter bare med en pæn symmetrisk sekskant og trækker hjørnerne på plads med musen så målene stemmer ( brug værktøjet længst til venstre, det med pilen)

Hovedstrategien for ALLE geometriopgaver er at starte med at tegne og ikke sidde og tænke uden at gøre noget. GØR noget LIGEGYLDIGT hvad og ret det så til.
Besvar