Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Plangeometri

Besvar
Requ94
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 maj 2020, 12:47

Plangeometri

Indlæg af Requ94 »

Hej

Jeg har lige et lille spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med. Det drejer sig om et mundtligt spørgsmål som jeg ikke helt forstår. Spørgsmålet lyder således:

Analytisk geometri
Redegør for cirklens ligning, herunder tangentens ligning samt skæring med rette linjer.

Jeg har redegjort for cirklens ligning, men jeg er lidt usikker på hvad der hentydes til angående tangentens ligning og skæring med rette linjer.

Angående tangentens ligning hentydes der her så til linjens ligning? Dette har vi dog ikke lært meget om, andet end den generelle forskrift for en ret linje (Lineær funktions forskrift)

Angående Skæring med rette linjer, er det skæringen mellem cirkel og en ret linje der hentydes til her, eller er det skæring imellem 2 rette linjer? Og hvis sidstnævnte hvordan forklare man om det?

Det er HF B niveau stof hvis det betyder noget.

Mvh

Niklas
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Plangeometri

Indlæg af JensSkakN »

Det gør det i høj grad - du forklarer fint dit problem.
Tangentens ligning: Du skal gøre rede for, hvordan man ud fra kendskab til en cirkel og et punkt på cirklen, kan bestemme tangentens ligning. Det kan enten gøres generelt eller ud fra et eksempel. Du kunne også vise, hvordan man ud fra et punkt uden for cirklen kan bestemme ligningerne for de to tangenter gennem punktet.
Skæring mellem cirkel og linje. Her skal du gøre rede for, hvordan man ud fra en cirkels ligning og en linjes ligning kan bestemme antallet af skæringspunkter og evt. deres koordinater. Mht til antallet, er det snedigste at bestemme afstanden fra centrum til linjen, og derudfra kan man straks svare på, om der er 0, 1 eller 2 skp.
Vend tilbage, hvis du skal have mere hjælp mht. mine komkrete forslag.
Requ94
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 maj 2020, 12:47

Re: Plangeometri

Indlæg af Requ94 »

JensSkakN skrev:Det gør det i høj grad - du forklarer fint dit problem.
Tangentens ligning: Du skal gøre rede for, hvordan man ud fra kendskab til en cirkel og et punkt på cirklen, kan bestemme tangentens ligning. Det kan enten gøres generelt eller ud fra et eksempel. Du kunne også vise, hvordan man ud fra et punkt uden for cirklen kan bestemme ligningerne for de to tangenter gennem punktet.
Skæring mellem cirkel og linje. Her skal du gøre rede for, hvordan man ud fra en cirkels ligning og en linjes ligning kan bestemme antallet af skæringspunkter og evt. deres koordinater. Mht til antallet, er det snedigste at bestemme afstanden fra centrum til linjen, og derudfra kan man straks svare på, om der er 0, 1 eller 2 skp.
Vend tilbage, hvis du skal have mere hjælp mht. mine komkrete forslag.
Hej

Tusind tak for svaret.

Så sådan som jeg forstå det nu, så kan jeg i forhold til tangentens ligning forklare hvordan jeg ud fra cirklens ligning og et punkt på cirklen kan finde tangentens ligning? Og i forhold til skæringen mellem cirkel og linje der er det vel dette her jeg skal have fat i:

https://www.webmatematik.dk/lektioner/m ... rs-skaring

Har jeg forstået der korrekt?

Mvh

Niklas
ringstedLC
Indlæg: 624
Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05

Re: Plangeometri

Indlæg af ringstedLC »

Ja.
Besvar