Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Emneopgave lineær programmering.

Besvar
Saramkbak_2020
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 apr 2020, 12:52

Emneopgave lineær programmering.

Indlæg af Saramkbak_2020 »

Problemformulering:
Du skal redegøre nærmere for betydningen af funktioner af typen f (x, y) = ax + by + c, herunder begrebet niveaulinie. Vis gennem eksempler hvordan man optimerer f (x, y) under hensyntagen til bi- og positivbetingelser.

Hej, jeg skal lave en emneopgave vedrørende lineær programmering. Så fremt undervisningen foregår virtuelt, er det svært at få en sammenfattende forståelse af emnet.
Jeg søger inspiration og nogle definitioner på bi- og positivbetingelser, overordnet om funktioner af to variabler og niveaulinjen.

Tak på forhånd!
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Emneopgave lineær programmering.

Indlæg af JensSkakN »

En niveaulinje er en linje af punkter (x,y), der opfylder at f(x,y) har en bestemt konstant værdi.
Alle niveaulinjer er parallelle og deres hældning er bestemt af a og b.
Jeg tror at bibetingelser er betingelser af typen \(x-2y\le 70\)
og at positivbetingelser er betingelser af typen \(x\gt 0\)
Men du må have fået noget materiale, hvor disse definitioner fremgår.
Alle disse betingelser vil fastlægge en polygon i planen, som definerer det tilladte område.
Når man har fundet niveaulinjernes hældning, kan man bestemme det hjørne eller den kant, hvor funktionen har sin maksimale værdi.
Du må have arbejdet med konkrete eksempler på opgaver, som du kan bruge til at forklare disse begreber og hvordan man bruger dem.
Besvar