Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Vektorer

Besvar
mariem_its_me
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22 jan 2020, 16:49

Vektorer

Indlæg af mariem_its_me »

Hej, jeg sidder med en opgave om vektorer. Nogen der kan hjælpe mig repetere det? Jeg er helt lost, jeg havde lyst til at starte ud med at finde værdierne af x, men kan det passe???
Vedhæftede filer
Vektor.JPG
Vektor.JPG (19.8 KiB) Vist 3191 gange
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Vektorer

Indlæg af number42 »

Det har jo ikke meget med vektorer at gøre,

Hvis du forestiller dig at du har et punkt ( xo,yo) og du har et vilkårligt punkt (x,y) som du skal finde afstanden til så regner du afstanden r ud sådan:
r^2 = (x-xo)^2 +(y-yo)^2

Det er bare Pythagoras sætning. x-xo er den vandrette koordinat af afstanden og y-yo den lodrette.

Men siden (x,y) er et vilkårligt punkt så gælder det udtryk for alle punkter som har afstanden r fra (xo,yo) . Det er jo definitionen på en cirkel med radius r og sammenligner du med det polynomium du fik givet så er det netop også en cirkel.

Nu burde du kunne regne ud hvad centrum og radius er for din cirkel
JensSkakN
Indlæg: 1208
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Vektorer

Indlæg af JensSkakN »

Hov, der er en fejl, som Number42 tilsyneladende har overset. Det er helt typisk for fx. matematikere, at når man ved præcis, hvad der skulle stå, så opdager man slet ikke, hvis der står noget andet.
Sagen er, at den angivne ligning ikke er ligningen for en cirkel.
Der skulle have stået\((\,x-2)\,^2+(\,y+5)\,^2=25\), men \(y\) er blevet til \(x\).
På den rette form skal du ikke regne noget som helst, men blot angive centrum og radius ud fra den forståelse, Number42 har forklaret. Hvis opgaven virkelig er, som du citerer den, har din lærer begået en fejl, som du må begynde løsningen med at gøre opmærksom på.
Senest rettet af JensSkakN 24 apr 2020, 18:11, rettet i alt 1 gang.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Vektorer

Indlæg af number42 »

Godt set, og ganske rigtigt.

Jeg så kun mønsteret og at det var en cirkel. Resten digtede min underbevidsthed, som i øvrigt er meget aktiv. Den kan matematik bedre end jeg kan.
Besvar