Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Sammensatte funktioner

Besvar
carolinebjeras
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21 apr 2020, 16:00

Sammensatte funktioner

Indlæg af carolinebjeras »

Hejsa jeg har brug for hjælp til denne opgave hvor jeg har to funktioner f og g vist ud fra en graf. Jeg skal nu bestemme g(9) og derefter f(g(9)). Nogen der kan hjælpe her??
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2020-04-21 kl. 16.02.43.png
Skærmbillede 2020-04-21 kl. 16.02.43.png (153.13 KiB) Vist 2956 gange
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Sammensatte funktioner

Indlæg af JensSkakN »

Ja, men hvad er problemet?
Hvis du ikke kan aflæse g(9), ved jeg ikke, hvordan jeg skal forklare en sammensat funktion.
mabo
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 apr 2020, 10:54

Re: Sammensatte funktioner

Indlæg af mabo »

For at finde g(9), skal du gå 9 hen af x-aksen og så aflæse y-værdien for funktionen g

Så indsætter du den værdi i f(g(x) stedet for g(x) og så kan du finde resultatet
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Sammensatte funktioner

Indlæg af JensSkakN »

Især til mabo
Jeg tillader mig at svare. Min erfaring er, at det er afgørende, at brugerne forklarer, hvor langt de er nået og hvilke overvejelser de har gjort sig i stedet for bare at indsende en opgave og håbe på at få den løst. Vi er her for at give brugerne en bedre forståelse af matematik, ikke for at løse deres opgaver.
Efter al sandsynlighed, så kunne Caroline have løst a) selv og forhåbentlig forstår hun så din vejledning til b). Men jeg mener som sagt, at hun burde have skrevet, at hun havde løst a), men ikke kunne overskue b). Det kan tænkes, at hun i sit forsøg på at forklare, hvorfor hun ikke kunne løse b), pludselig selv havde indset, hvordan den skulle løses - og det ville jo være det aller bedste.
Jeg vil fastholde, at hvis Caroline ikke selv kunne løse a), så forstår hun heller ikke din forklaring. Men jeg kan jo tage fejl, og det må Caroline meget gerne skrive.
Besvar