Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Hjælp til opgave

Olivia
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 mar 2020, 16:27

Hjælp til opgave

Indlæg af Olivia »

Hej :)


jeg er ved at lave en emneopgave i konfidensintervaller og jeg har brug for hjælp.

Jeg har en undersøgelse hvor der vides at 20% af befolkningen kender til et givent selskab. Selskabet igangsætter en stor kampagne for at øge kendskabsgraden. Efterfølgende laves der en ny undersøgelse, hvor man spørger 200 tilfældige personer om de kender til selskabet og der svarer 50 personer ja.

jeg skal vurderer om kampagnen har haft den ønskede effekt, men jeg ved ikke hvordan den skal gribes an..


:
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Hjælp til opgave

Indlæg af JensSkakN »

Jeg har brug for at vide, hvad du har lært. Har du lært om Chi-i-anden test, eller har du lært om binimialfordeling eller kan du nævne andet, der måske er relevant?
Olivia
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 mar 2020, 16:27

Re: Hjælp til opgave

Indlæg af Olivia »

Jeg har haft om begge de ting du nævner samt ki, .. jeg har siddet og kigget alle mine noter, powerpoints mm igennem, og jeg kan bare ikke finde fidusen.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Hjælp til opgave

Indlæg af JensSkakN »

Jeg tror, at du har lært om binomialfordeling. Så skal du forestille dig en nulhypotese, der siger, at sandsynligheden for at en tilfældig person kender selskabet stadig er 0.2.
Problemet er nu, hvor lille sandsynligheden for at få et så mærkeligt resultat som 50 ud af 200, der kender selskabet, eller endnu mærkeligere. Det er mærkeligt, fordi 50 jo er 25% af 200.
Man får nu CAS til at beregne summen af alle sandsynligheder fra 0 til 49. Med Maple hedder det bincdf(200,0.2,49), i Nspire binomcdf(0,0.2,49).
Resultatet er 95%. Der er altså kun 5% sandynlighed for at få resultatet 50 eller flere. Dette er netop den grænse, der normalt gør, at man kan afvise nul-hypotesen. Forsøget på at udbrede folks kendskab til selskabet har altså virket, men man kan aldrig være helt sikker. 95%-konfidensintervaller er altså [0;49] - der er tale om en ensidet test.
Olivia
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 mar 2020, 16:27

Re: Hjælp til opgave

Indlæg af Olivia »

Jeg er ikke helt med (btw bruger jeg GeoGebra)
jeg taber tråden ved beregningen.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Hjælp til opgave

Indlæg af JensSkakN »

Jeg ved ikke, hvordan man gør i geogebra.
Men du skal altså beregne sandynligheden for at få 49, der kender firmaet, når sandynligheden for at hver enkelt kender firmaet er 0.2, og når man spørger 200 personer. Derefter skal du beregne sandsynligheden for at få 48 osv. helt ned til 0 og endelig skal du lægge alle disse sandsynligheder sammen. Alt dette kan klares med en enkelt kommando, som du må have lært. Resultatet er 95%.
Du må skrive mere præcist, hvor du ikke forstår det, hvis jeg skal hjælpe videre.
Olivia
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 mar 2020, 16:27

Re: Hjælp til opgave

Indlæg af Olivia »

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal beregne sandsynligheden, altså hvilken formel der skal bruges til dette. Beklager jeger lidt forvirret, men matematik er ikke helt ligetil for mig.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Hjælp til opgave

Indlæg af JensSkakN »

Du skal ikke bruge en formel, det vil blive frygtelig indviklet og tage meget lang tid. I stedet skal du få hjælp af CAS. Jeg har prøvet at være inde i Geogebra, som jeg bruger til geometriske konstruktioner, men jeg kan ikke finde ud af syntaksen til den type beregning. Det er noget i retning af Binomialfordeling[200,0.2,49, akkumuleret=true] men jeg får en fejlmeddelelse, når jeg skriver dette i inputfeltet. Men du må have lært den type kommandoer.
Olivia
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 mar 2020, 16:27

Re: Hjælp til opgave

Indlæg af Olivia »

Mener du CAS lommeregner? det er det eneste jeg lige har i så fald.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Hjælp til opgave

Indlæg af JensSkakN »

Geogebra er også CAS. Men muligvis kan din lommeregner også bruges, hvis den kan beregne kumulerede binomialfordelingssandsynligheder.
Besvar