Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Bestem tallet b, så linjen med ligningen y = −2x + b er tangent til grafen for f.

Besvar
enus
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 apr 2021, 14:26

Bestem tallet b, så linjen med ligningen y = −2x + b er tangent til grafen for f.

Indlæg af enus »

f(x)=1/2x^2-x+3/2
3. Bestem tallet b, så linjen med ligningen y = −2x + b er tangent til grafen for f.

Hvordan bestemmer jeg i denne opgave, hvad tallet b er?
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Bestem tallet b, så linjen med ligningen y = −2x + b er tangent til grafen for f.

Indlæg af number42 »

Start med at differentiere f(x): \(f(x)=1/2x^2-x+3/2\) og f'(x) = x-1

Vi skal nu finde en x værdi så f'(x) = -2 altså tangenten hældning. Det giver x= -1

Tangenten rører således parallel i (x,y) = (-1, 3) linjen skal gå gennem dette punkt. Y = -2x + b så vi indsætter punktet koordinater i denne ligning.

3 = -2 (-1) +b og b = 1 det er en god ide at plotte det for at sikre vi har regnet rigtigt..
enus
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 apr 2021, 14:26

Re: Bestem tallet b, så linjen med ligningen y = −2x + b er tangent til grafen for f.

Indlæg af enus »

Mange tak for hjælpen, jeg forstår nogenlunde det hele, bortset fra hvor du får y værdien fra?
enus
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 apr 2021, 14:26

Re: Bestem tallet b, så linjen med ligningen y = −2x + b er tangent til grafen for f.

Indlæg af enus »

Aaarh bare glem det jeg fandt ud af det. Mange gange tak for hjælpen!
Besvar