Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Beregn om et punkt er inden for 4 andre punkter

Besvar
Mikkelb
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 feb 2021, 10:11

Beregn om et punkt er inden for 4 andre punkter

Indlæg af Mikkelb »

Jeg har 4 punkter på google maps der til sammen danner en rektangel.
så har jeg et 5. punkt hvor jeg skal finde ud af om dette punkt er inden eller uden for rektangelen
ligegyldigt hvor henne i rektangelen er jeg ligeglad med. Blot om den er inden i eller uden for.

Jeg har læst mig til at jeg kan bruge større end og mindre end på hhv.
punktet nederst til venstre og punktet øverst til højre sammen med mit punkt 5
dette fungere også tildeles, men giver nogle udfordringer i programmeringsverdenen som beregningen
skal bruges til. Billede
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Beregn om et punkt er inden for 4 andre punkter

Indlæg af number42 »

De "vandrette" sider er på samme grad og også de "lodrette" ( det er jo på jorden som er rund så de er kurver og det hedder længde og bredde grader)

Men det er så tilstrækkeligt at finde ud af om dit punkt ligger mellem de vandrette linjer og mellem de lodrette.

Altså behøver du her kun det nederst til venstre og øverst til højre . Du har jo derved fået defineret alle fire linjer.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Beregn om et punkt er inden for 4 andre punkter

Indlæg af JensSkakN »

Du forklarer ikke præcist nok, hvad sammenhængen er.
Hvis du bare skal svare på, om punktet markeret med blåt ligger inden for eller uden for 'rektanglen', så er der ingen brug for matematik her. Det ligger inden for.
Men det virker som om, du skal løse et datalogisk problem. Du skal lave et program, der kan svare på, om et punkt med givne koordinater ligger inden for eller uden for 'rektanglen', og at du i virkeligheden skal arbejde indenfor sfærisk geometri. Hvis de røde linjer ligger på jordoverfladen, er der jo ikke tale om en rektangel, da Jorden er en kugle. Det eneste meningsfyldte er så, at de røde linjer repræsenterer storcirkler. I så fald er længdegraderne ok, men det er breddegraderne ikke, da det ikke er storcirkler. Du må derfor præcisere problemstillingen, for at vi kan hjælpe dig videre.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Beregn om et punkt er inden for 4 andre punkter

Indlæg af number42 »

Ifølge convensionen er den første koordinat breddegrad og den anden længdegrad ( hvilket passer fint med Danmark) så dit punkt skal ligge imellem 56.217613 og 55.639988 for at ligge inden for det angivne breddegrad område.

Ligeledes med længdegraderne 7.895 202 og 10.857256 din anden koordinat for punktet skal ligge imellem dem.

Men længdegrader ligger i intervallet fra 0 til 360 grader og breddegrader mellem 90 og -90 . Som Jens siger hvad er det egentlig du skal kunne programmere? Du må gerne skrive det i dit programmeringssprog, jeg tror vi kan de fleste.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Beregn om et punkt er inden for 4 andre punkter

Indlæg af JensSkakN »

Jeg tror, jeg er uenig. Hvis længdegraden er 9, kan breddegraden godt være lidt større end 56.217613 og punktet ligger alligevel inden for rektanglen.
Jeg vil gerne overveje den præcise betingelse, hvis jeg bare får præciseret opgaveformuleringen først.
Besvar