Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

t-test, statistik

Besvar
Andersen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 dec 2023, 22:01

t-test, statistik

Indlæg af Andersen »

Jeg har fået til opgave at lave en t-test af to variable. Derudover skal jeg beskrive gennemsnit og spredning for de to
grupper der testes, og fortolk derefter resultatet af t-testen. Husk i din fortolkning af resultatet at
forholde dig eksplicit til den beregnede p-værdi. Er der en sød sjæl der vil hjælpe med at se om mine beregninger er korrekte samt med at fortolke på dem?
Billede
Vedhæftede filer
Skærmbillede t-test.png
Skærmbillede t-test.png (34.02 KiB) Vist 9929 gange
JensSkakN
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: t-test, statistik

Indlæg af JensSkakN »

Så vidt jeg kan se, kan man kun se en mindre del af dit datamateriale.
Du bør angive, hvilken uddannelse, du er i gang med.
Personligt tror jeg, at jeg ikke kan hjælpe dig.
Andersen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 dec 2023, 22:01

Re: t-test, statistik

Indlæg af Andersen »

Tak for tilbagemelding. det er sociologi udd. jeg har ikke ved lagt hele data sættet ind da det er meget langt men mit spørgmål er om jeg har de ting med der skal være i en t-test i mine beregninger, dvs om metoden er rigtigt. og om der er en der vil hjælpe med hvordan jeg skal forstå gennemsnit og spredningen af grupperne?
JensSkakN
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: t-test, statistik

Indlæg af JensSkakN »

Det her er lige på grænsen af, hvad jeg kan sige noget fornuftigt om.
Jeg har læst mig til, at der 3 forskellige slags t-test.
Dem kender jeg ikke. Men jeg har en vis fornemmelse af, hvad det går ud på.
Er der kun to mulige svar til 'hvor interesseret er du i politik?'
nemlig 1. lidt og 2. meget
Hvis der er flere inddelinger forstår jeg ikke, hvad der menes med 'de to grupper'.
Hvis der netop er to svarmuligheder, kan du jo for hver svarmulighed undersøge, hvor ofte man snakker politik med forældre.
Umiddelbart ville jeg tro, at de der ikke interesserer sig for politik, ikke snakker så tit om det med forældrene. Med mindre jeg gætter forkert på 1 og 2 (altså at 1. betyder meget), så ser det ud til at være omvendt. Det er mærkeligt. Den eneste forklaring, jeg kan tænke mig, er at de politisk bevidste ved, at de bliver uvenner med forældrene, hvis de begynder at diskutere det, og derfor vælger de at undgå emnet.
Jeg kan ikke se, hvordan du har beregnet p-værdien, men jeg vil tro, at det er forkert. p-værdien er altid i forhold til en nulhypotese, som her må være "Spørgsmålet om hvor tit en ung snakker politik med forældre, er uafhængig af hvor meget de interesserer sig for politik."
Nok er det formentlig en forkert hypotese, men at sandsynligheden for de observede data skulle være \(1.1\cdot {10^{-35}}\) under forudsætning af denne nulhypotese, det tror jeg ikke på.
Andersen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 dec 2023, 22:01

Re: t-test, statistik

Indlæg af Andersen »

mange tak for tilbagemeldingen, og for du gav dig tid, dit svar har jeg brugt tid på at akkumulere.

hvordan tolker jeg gennemsnit og spredningen udfra middelværdierne og standard afvigelsen?
JensSkakN
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: t-test, statistik

Indlæg af JensSkakN »

Jeg forstår ikke spørgsmålet. Du har jo ikke noget forhåndskendskab til middelværdi og spredning og så er bedste bud på middelværdien netop gennemsnittet og bedste bud på spredningen er en standardafvigelse. Men du kan måske sammenligne de to middelværdier for de to grupper.
Besvar