Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Linjens ligning

Besvar
L1l00
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29 nov 2023, 10:50

Linjens ligning

Indlæg af L1l00 »

Hejsa, Jeg sidder og er ret så frustreret over jeg ikke kan finde ud af den her opgave. Har prøvet at spørge min lærer, men det var til ingen nyttet.
Jeg har vedhæftet selve opgaven. Udover jeg har spurgt min lærer om hjælp, har jeg også googlet mig eller ihvertfald forsøgt, men det hjalp heller ikke helt - det skal siges jeg har generelt ret svært ved matematik, og grundet dette ka jeg tit ikke finde hovede og hale - dette er ik ligefrem den bedste kombi når resten af klassen er super god, men samtidigt distancere og ikke vil hjælpe når jeg spørger dem om hjælp.


Hvis der nu skulle sidde en venlig sjæl, må vedkommende gerne gå lidt i detalje eller måske skære tingene lidt ud i pap for mig:) Alt hjælp værdsættes naturligvis.
-Hilsen en desperat Mat/fyser
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2023-11-29 105146.png
Skærmbillede 2023-11-29 105146.png (30.72 KiB) Vist 8847 gange
JensSkakN
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Linjens ligning

Indlæg af JensSkakN »

Det lyder jo ikke så godt. Håber, at du kan bruge dette.
\(a,b\) i linjens ligning på denne form kan bestemmes ud fra en normalvektor. Det er en vektor, der er vinkelret på linjen.
Vektoren fra \(A\) til \(B\) findes således
\(\overrightarrow{AB}=\left(\begin{matrix}3\\8\end{matrix}\right)-\left(\begin{matrix}1\\2\end{matrix}\right)=\left(\begin{matrix}2\\6\end{matrix}\right)\)
Denne vektor går derfor i linjens retning. For at finde en, der er vinkelret på, finder du tværvektoren.
\(\widehat{AB}=\left(\begin{matrix}-6\\2\end{matrix}\right)\)
Altså er linjens ligning
\(-6x+2y+c=0\)
For at finde \(c\), indsætter du koordinaterne for et af punkterne på linjen. Jeg har valgt \(A\)
\(-6\cdot 1+2\cdot 2=-2\). Derfor må \(c=2\)
Linjens ligning bliver
\(-6x+2y+2=0\)
Man kan vælge at dividere igennem med 2, så ligningen bliver
\(-3x+y+1=0\)
Spørg igen, hvis der er noget du ikke forstår.
Besvar