Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Cirkels centrum gennem 3 punkter

Sisu
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 jul 2023, 18:59

Cirkels centrum gennem 3 punkter

Indlæg af Sisu »

Jeg har nogle problem med at få mine ligninger til at virke.
Det drejer sig om jeg vil finde cirkel centrum af 3 punkter. Jeg har fundet ligningen, men jeg kan ikke rigtig få den til at virke. Håber på lidt hjælp fra jer kloge hoveder ;)
billed nr 1 er mine udregninger, og billed nr. 2 er den ligning jeg bruger.
Jeg tror jeg har problemer med nogle Parenteser eller fortegn.
Nr_1
Nr_1
Nr_1.jpg (131.51 KiB) Vist 5768 gange
Nr_2
Nr_2
Nr_2.jpg (141.38 KiB) Vist 5768 gange
JensSkakN
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Cirkels centrum gennem 3 punkter

Indlæg af JensSkakN »

Tjaa. Det har jo ikke rigtig noget med matematik at gøre.
Det interessante matematiske spørgsmål er jo, hvorfor den angivne ligning er korrekt. Jeg forstår det sådan, at det skal du ikke beskæftige dig med.
Jeg kender ikke den formalisme, du benytter.
Men ok: jeg kan umiddelbart se 3 fejl i din formel for x:
- du sætter en ekstra parentes omkring det led, der begynder med \((y2-y1)\) og slutter med \((..-x1x1)\). Denne parentes står ikke i formlen. Sagen er, at kun den sidste halvdel skal deles med nævneren-
- du har glemt at kvadrere R11 og R10 lige før brøkstregen
- du har skrevet + i stedet for - i midten af nævneren

du må selv kigge i formlen for y

prøv det og skriv evt. igen. Hvis jeg skal gøre mere ved det, må jeg kontrollere, at den anførte formel er korrekt og selv sætte den ind i et CAS-program (ikke i dit) og kontrollere, at den giver det rette resultat.
Sisu
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 jul 2023, 18:59

Re: Cirkels centrum gennem 3 punkter

Indlæg af Sisu »

Tak for dit forløbige svar ;)
Undskyld hvis det står et forkert sted, ved ikke lige hvor jeg ellers skal skrive det. Kender du evt nogle fora hvor jeg kan få hjælp?
Har prøvet at rette det du skrev, men det er stadig meget forkert. X skal jo være 400 og Y 200
Men jeg får X til 64000000 og Y til 64000600 ....
Her er min rettet formel
Til orientering er det til en CNC maskine, så når man prober (måler) i feks 3 huller, så skal den automatisk finde mit cirkelcenter
NR_3.jpg
NR_3.jpg (169.82 KiB) Vist 5753 gange
Nr_4.jpg
Nr_4.jpg (179.41 KiB) Vist 5753 gange
JensSkakN
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Cirkels centrum gennem 3 punkter

Indlæg af JensSkakN »

Nej, jeg ved ikke, hvor man egentlig kan spørge om dette, bortset fra 'Fra gymnasial uddannelse til universitet'.
Sagen er, at dit problem også er et matematik-problem, for den angivne formel er forkert.
Dit resultat, \(x=64000000\) er nemlig korrekt ud fra denne formel, men det er naturligvis forkert.
Nu går jeg i gang med at finde den korrekte formel og jeg regner bestemt med, at du har den senest midnat.
I mellemtiden håber jeg, at du vil svare på følgende
-Hvilken uddannelse er du i gang med? (er du overhovedet i gang med en uddannelse?)
-Den pæne side med x1, y3 osv., stammer den fra en lærebog eller noter fra læreren?
-har jeg ret i, at det ikke er meningen, at du skal beskæftige dig med argumenterne for denne formel? Eller har du selv udledt den?
-Hvad er en CNC-maskine?
Du skal ikke være bange for, at mit næste svar er afhængig af, hvad du svarer.
JensSkakN
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Cirkels centrum gennem 3 punkter

Indlæg af JensSkakN »

Det var ikke så indviklet, som jeg frygtede. Den parentes, som du havde med, men som jeg mente, du skulle fjerne, skulle alligevel ikke fjernes.Men der var flere fejl.
Formlen kan skrives på flere måder. En af de korrekte, er denne
\(x=\frac{({(y3-y2)}\cdot{(x1^2+y1^2-x2^2-y2^2)}+{(y2-y1)}\cdot{(x3^2+y3^2-x2^2-y2^2)})}{(2({(x1-x2)}\cdot{(y3-y2)}+{(x3-x2)}\cdot{(y2-y1)}))}\) og

\(y=\frac{({(x3-x2)}\cdot{(x1^2+y1^2-x2^2-y2^2)}+{(x2-x1)}\cdot{(x3^2+y3^2-x2^2-y2^2)})}{(2({(x1-x2)}\cdot{(y1-y2)}+{(x2-x1)}\cdot{(y3-y2)}))}\)

Jeg vil stadig meget gerne have svar på mine spørgsmål.
Sisu
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 jul 2023, 18:59

Re: Cirkels centrum gennem 3 punkter

Indlæg af Sisu »

1000 Tak ;)
Nej jeg er ikke igang med uddannelse, er for gammel :)
Jeg er maskinarbejder, og arbejder med CNC maskiner til beabejdning af stor set alt, men jeg arbejder med enmer til vindmølleindustrien.
En CNC maskine er en Computerstyret fræser eller drejebænk + mange andre ting.
Den jeg står ved pt. er en kæmpe fræser, kan kører 9m i X 6m i Y og 3m i Z
Den er med en Siemens 840D styring (hvis du vil slå den op) :) , det er også i den udregningen er sat ind.
Så vil jeg probe (kører maskinen ind i 3 huller feks. og de 3 punkter ligger den så ind i henholdsvis X1,2 og 3, og det samme i Y, og ud fra dem vil jeg finde center, og derefter diameteren (håber jeg)
Nu har jeg set mig helt svimmel på den her, men kan ikke få Y til at virke, den skriver "Arithmetic error" tænker det er noget med formlen, men er ikke sikker.
X virker perfekt :)
Kan du evt se fejlen?
Nr_5.png
Nr_5.png (16.39 KiB) Vist 5725 gange
JensSkakN
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Cirkels centrum gennem 3 punkter

Indlæg af JensSkakN »

Du får et svar senere i aften, når børnebørnene er lagt i seng.
JensSkakN
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Cirkels centrum gennem 3 punkter

Indlæg af JensSkakN »

Hej Sisu
Undskyld. Du har helt ret. Fejlen er min, ikke din. Jeg var ikke grundig nok, da jeg skrev min formel ind.
Den rigtige formel for y er
\(y=\frac{({(x3-x2)}\cdot{(x1^2+y1^2-x2^2-y2^2)}+{(x2-x1)}\cdot{(x3^2+y3^2-x2^2-y2^2)})}{(2({(x3-x2)}\cdot{(y1-y2)}+{(x2-x1)}\cdot{(y3-y2)}))}\)

Det betyder, at det første R10 i nævneren skal ændres til R12.
Den 'Arithmetic error', der nævnes, er, at man dividerer med 0, og det må man som bekendt ikke. Nu skulle det kun ske, hvis de tre punkter ligger på en ret linje, hvad de naturligvis ikke kan, hvis de skal ligge på en cirkel.
Jeg takker mange gange for den fine besvarelse af mine spørgsmål. Måske havde det været en god ide at præsentere dig selv som maskinarbejder, der arbejder med CNC-maskiner, der fræser store emner i 3 dimensioner. Du har en formel fra en manual, som skal oversættes til et bestemt enkelt computersprog, men du kan ikke få computerprogrammet til at virke.
Det ville i hvert fald have hjulpet mig, når jeg skulle svare.

Skulle du være interesseret i, hvordan man bestemmer denne formel, så vil jeg gerne forklare dig det. Det fylder noget, men går egentlig ikke ud over folkeskoleniveau, hvad angår den anvendte matematik.

Jeg håber, at det virker nu og ellers må du endelig vende tilbage.
Sisu
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 jul 2023, 18:59

Re: Cirkels centrum gennem 3 punkter

Indlæg af Sisu »

Hej JensSkaKN
Det virker perfekt ;)
Du skal ha' 1000 for alt din hjælp (hvade aldrig fået det løst uden din hjælp) :))
Sisu
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 jul 2023, 18:59

Re: Cirkels centrum gennem 3 punkter

Indlæg af Sisu »

Hvis jeg nu gerne ville ha at vide hvad diameteren er på cirklen, hvordan skulle det gribes an?
Besvar