Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Konklusion
Konklusion
Sidder med denne opgave 3, som er en konklusion men jeg er helt tabt, ved ikke rigtig hvor jeg skal starte eller hvad jeg skal gør med det ?
- Vedhæftede filer
-
- Konklusion.png (17.31 KiB) Vist 3835 gange
Re: Konklusion
Jeg gætter på, at det er en del af en større opgave, hvor man i 1) eller 2) har bestemt \(a_t\).
Som det står her giver det ikke rigtig nogen mening for mig at se.
Hvis jeg har ret, så vis hele opgaven,
Som det står her giver det ikke rigtig nogen mening for mig at se.
Hvis jeg har ret, så vis hele opgaven,
Re: Konklusion
Det slår mig, at s står for sekant og t står for tangent.
Jeg giver et bud på, hvordan opgaven har set ud.
1) Lad \(f(\,x)\,=3x^2\).
Dette er et rent gæt på en funktion, formentlig er der tale om en anden funktion.
Vi betragter sekanten, der skærer grafen i \(x_0\) og i \(x_0+h\).
Sekantens hældning beregnes
\(a_s=\frac{f(\,x_0+h)\,-f(\,x_0)\,}{h}=\frac{3(\,x_0+h)\,^2-3x_0^2}{h}=\frac{3x_0^2+6{x_0}\cdot{h}+3h^2-3x_0^2}{h}\)
\(a_s=\frac{6{x_0}\cdot{h}+3h^2}{h}=6{x_0}+3h\)
2) Nu betragtes grænseovergangen \(h\to 0\), hvor sekanten går over i tangenten
Når \(h\to 0\) vil \(a_s \to 6x_0\)
3)
\(a_t=6x_0\)
Jeg giver et bud på, hvordan opgaven har set ud.
1) Lad \(f(\,x)\,=3x^2\).
Dette er et rent gæt på en funktion, formentlig er der tale om en anden funktion.
Vi betragter sekanten, der skærer grafen i \(x_0\) og i \(x_0+h\).
Sekantens hældning beregnes
\(a_s=\frac{f(\,x_0+h)\,-f(\,x_0)\,}{h}=\frac{3(\,x_0+h)\,^2-3x_0^2}{h}=\frac{3x_0^2+6{x_0}\cdot{h}+3h^2-3x_0^2}{h}\)
\(a_s=\frac{6{x_0}\cdot{h}+3h^2}{h}=6{x_0}+3h\)
2) Nu betragtes grænseovergangen \(h\to 0\), hvor sekanten går over i tangenten
Når \(h\to 0\) vil \(a_s \to 6x_0\)
3)
\(a_t=6x_0\)
Re: Konklusion
Selve opgaven ser sådan ud.
Men det giver da god mening, nu når du siger det
Men det giver da god mening, nu når du siger det
- Vedhæftede filer
-
- opgave 3.1.png (46.69 KiB) Vist 3819 gange
Re: Konklusion
Det står ikke helt klart for mig, om du mener, at du nu har forstået det.
Men
1) tangenten er den røde linje og sekanten den blå
2) \(f(\,2)\,=4\)
\(f(\,2+h)\,=4+4h+h^2\)
\(a_s=4+h\)
3)
\(a_s \to 4\) når \(h\to 0\)
Men
1) tangenten er den røde linje og sekanten den blå
2) \(f(\,2)\,=4\)
\(f(\,2+h)\,=4+4h+h^2\)
\(a_s=4+h\)
3)
\(a_s \to 4\) når \(h\to 0\)
Re: Konklusion
Hvordan ved man at h er 0 ?
Re: Konklusion
Jeg skriver ikke, at \(h=0\)
Det jeg skriver, er at når \(h\) går mod 0, så går \(a_s\) mod 4.
Man kan også bruge formuleringen, at for \(h\) gående mod 0, så ....
Når \(h\) nærmer sig 0, så nærmer sekanten sig til tangenten. Derfor nærmer sekantens hældningskoefficient sig til tangentens hældningskoefficient. Denne kaldes differentialkvotienten.
Det jeg skriver, er at når \(h\) går mod 0, så går \(a_s\) mod 4.
Man kan også bruge formuleringen, at for \(h\) gående mod 0, så ....
Når \(h\) nærmer sig 0, så nærmer sekanten sig til tangenten. Derfor nærmer sekantens hældningskoefficient sig til tangentens hældningskoefficient. Denne kaldes differentialkvotienten.
Re: Konklusion
Tusinde tak for forklaring og hjælp ! :)