Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Procentregning ved tidsforskelle

Besvar
T-buch
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20 maj 2020, 07:04

Procentregning ved tidsforskelle

Indlæg af T-buch »

En bil_1 kan køre en strækning på 20 min. En anden (Bil_2) bruger 15 min. om samme strækning
Så er jeg i tvivl, for jeg fristes til at sige, at Bil_2 er 25% hurtigere end Bil_1 - men måske er den i virkeligheden 50% hurtigere?
For hvis nu Bil_2 kunne klare strækningen på bare 10min - ville den så ikke være dobbelt så hurtig? - og så er den vel 100% hurtigere?
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Procentregning ved tidsforskelle

Indlæg af JensSkakN »

Den er 33.33% hurtigere. Lad \(x\) være strækningen.
\(\frac{\frac{x}{15}-\frac{x}{20}}{\frac{x}{20}}=33.33\%\)

Det er et ikke-lineært problem, derfor kan man ikke argumentere, som du forsøger.
T-buch
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20 maj 2020, 07:04

Re: Procentregning ved tidsforskelle

Indlæg af T-buch »

Tak skal du have for formlen - Ikke at jeg helt kan gennemskue den;)
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Procentregning ved tidsforskelle

Indlæg af JensSkakN »

en hastighed beregnes som en strækning divideret med en tid.
\(\frac{x}{20}\) er den langsomme bils hastighed.
T-buch
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20 maj 2020, 07:04

Re: Procentregning ved tidsforskelle

Indlæg af T-buch »

Igen tak - Men formlen må jo gælde generelt - også når strækningen begynder at blive lidt mindre konkret, lad os sige et arbejde

Så hvad gør du, hvis du vil vide hvor lang tid en ny maskine er om at gøre et arbejde, når du får at vide, at den ny maskine er 33,33% hurtigere end den gamle var. Den gamle tog så 20 min. om samme stykke arbejde

Så er det jo helt korrekt at formlen passer: 20/(1+33,333%) = 15 min
- men er der ikke en mere ...hmmm... af mangel på et bedre ord "hverdagsmåde" at gøre det på
Hverdagsmåden når man regne med procentregning i hovedet er jo at tage en brøk (svarende til procenten) af et tal og så lægge tallet til igen (ved stigning)
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Procentregning ved tidsforskelle

Indlæg af JensSkakN »

I mit hoved er der ikke tale om en formel, men spørgsmål om at tænke sig om.
Problemet, som gør det lidt svært, er at tiden står i nævneren.
Men du har ret i, at metoden er generel, og også kan bruges på maskinen, der udfører et arbejde.
Jeg ville hellere argumentere med
\({\frac{x}{20}}\cdot{\frac{4}{3}}=\frac{x}{t}\)
og så beregne \(t=\frac{60}{4}=15\)
så til spørgsmålet om en mere hverdagsagtig argumentation er jeg tilbøjelig til at svare Nej
T-buch
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20 maj 2020, 07:04

Re: Procentregning ved tidsforskelle

Indlæg af T-buch »

Ja - jeg ledte først og fremmest også efter en formel, hvor jeg kan plotte et hvilken som helst tal ind for tidsangivelserne - men hvor der er tale om samme strækning/arbejde - men altså hvor enten "tidsforøgelsen" i procent er ukendt eller som allerede sagt tidsangivelserne (ps er ikke vant til at arbejde med matematik til daglig)

Konkret blev jeg skeptisk overfor et pointsystem, som er givet for forskellige computer-processorer. Jeg ønskede derfor at sammenligne med nogle dataer, som var givet i andre test som tidsmålinger - jeg ønskede altså at sammenligne de procentvise stigninger mellem de to måder (i realiteten flere metoder) at måle CPUernes ydelser på vhja regneark
- Og det er jo fuldt ud brugbart -det som du har giver mig, tak igen
Besvar