Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Tal og algebra, hjælp mig

Besvar
Mari42m2
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 okt 2019, 11:25

Tal og algebra, hjælp mig

Indlæg af Mari42m2 »

Jeg har brug for en ligning, som jeg ikke kan forstå hvodan skal regnes ud, så vær sød at hjælpe mig med at forstå hvordan jeg kan regne den.


1/2X+3=X+1
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Tal og algebra, hjælp mig

Indlæg af number42 »

Du mener vel at du skal løse ligningen.
Det gøres ved at isolere x på den ene side af lighedstegnet og tallene på den anden.
Man følger de regler som gælder for ligninger, det vigtigste der er at man skal gøre det samme på begge siderne af ligningen. I dette simple tilfælde skal man addere eller trække det samme fra på begge sider.

\(\frac{1}{2} x +3 = x+1.\) så hvis vi vil have alle x på venstre side så trækker vi x fra på begge sider af ligningen hvilket fjerner x på højreside.
Sådan. \(\frac{1}{2} x-x +3= 1\) men det er måske ikke det nemmeste så vi flytter i stedet x/2 over på højresiden således.
\(3= x-\frac{1}{2}x+1\). Det ser bedre ud for så kan vi trække den halve x fra x og få x halve således

\(3= \frac{1}{2}x +1\)

Nu kan vi trække 1 tallet fra på begge sider og få \(2= \frac{1}{2} x\) til sidst ganges med 2 på begge sider og vi får x=4 som løsning.

QED.
Mari42m2
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 okt 2019, 11:25

Sandsynlighed

Indlæg af Mari42m2 »

Jeg har brug for hjælp til at regne en opgave ud.

Opgaven lyder.
Sofie siger, at hendes 100 simuleringer tyder på, at sandsynligheden for ikke at få nogen seksere i 10 terningkast er over 20%.
Undersøg med flere simuleringer eller med beregninger, om sandsynligheden for ikke at få nogen seksere i 10 terningkast er over 20%. Du skal begrunde dit svar.

Jeg har ret svært ved denne her opgave.
ringstedLC
Indlæg: 624
Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05

Re: Tal og algebra, hjælp mig

Indlæg af ringstedLC »

Lav en ny tråd ved en ny opgave!

Sandsynligheden for en sekser er 1/6. Det vil sige, at sandsynligheden for ikke at få en sekser er 1 - 1/6 = ?
Det skal så ske 10 gange, så du bruger multiplikationsprincippet.
Besvar