Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Hvad er den længste pind der kan ligge i kassen?

Besvar
ChaoCharo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 sep 2019, 07:42

Hvad er den længste pind der kan ligge i kassen?

Indlæg af ChaoCharo »

Hej, har en opgave jeg simpelthen ikke lige kan finde ud af /:

Den lyder sådan her:

Du har en kasse med følgende mål, Længde 40 cm, Bredde 0,905 m, Højde 995 mm

Hvad er den længste pind der kan ligge i kassen?

Jeg ved man skal bruge Pythagoras hvilket jeg ikke har lært endnu /: Nogen der kan hjælpe med at forstå det her?
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Hvad er den længste pind der kan ligge i kassen?

Indlæg af number42 »

Det er jo umiddelbart klart at den længste adstand i kassen er afstanden fra et hjørne i bunden til det modsatte hjørne i toppen. Dog forudsat at kassen kun har rette vinkler hvad der ikke siges noget om.

Pytagoras siger at hypotenusens kvadrat er lig med summen af kateternes kvadrater. Kateterne står vinkelret på hinanden.

Du kan starte med at beregne afstanden i bunden fra et hjørne til det diamentralt modsatte, det er hypotenusen til trekanten som har kateterne 40 cm og 90,5 cm

Du kvadrerer længden på kateterne summere resultatet og uddrager kvadratroden ( bare i tankerne lige nu)

Du gentager manøvren med højden 99,5 cm og den fundne hypotenuse. Og opdager så at du kunne have sparet at uddrage kvadratroden før så du skal bare finde

\(40^2+90.5^2+99.5^2\) og uddrage kvadratroden af dette for at finde den længste afstand.

Det er altså en slags pytagoras i tre dimensioner. Pytagoras gælder i alle dimensioner.
ChaoCharo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 sep 2019, 07:42

Re: Hvad er den længste pind der kan ligge i kassen?

Indlæg af ChaoCharo »

number42 skrev:Det er jo umiddelbart klart at den længste adstand i kassen er afstanden fra et hjørne i bunden til det modsatte hjørne i toppen. Dog forudsat at kassen kun har rette vinkler hvad der ikke siges noget om.

Pytagoras siger at hypotenusens kvadrat er lig med summen af kateternes kvadrater. Kateterne står vinkelret på hinanden.

Du kan starte med at beregne afstanden i bunden fra et hjørne til det diamentralt modsatte, det er hypotenusen til trekanten som har kateterne 40 cm og 90,5 cm

Du kvadrerer længden på kateterne summere resultatet og uddrager kvadratroden ( bare i tankerne lige nu)

Du gentager manøvren med højden 99,5 cm og den fundne hypotenuse. Og opdager så at du kunne have sparet at uddrage kvadratroden før så du skal bare finde

\(40^2+90.5^2+99.5^2\) og uddrage kvadratroden af dette for at finde den længste afstand.

Det er altså en slags pytagoras i tre dimensioner. Pytagoras gælder i alle dimensioner.
Så det bliver altså til 140,321 cm ?
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Hvad er den længste pind der kan ligge i kassen?

Indlæg af number42 »

Har ikke regnet efter, jeg sidder ikke i nærheden af en PC og jeg har fuld tiltro til at du kan det der!
ChaoCharo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 sep 2019, 07:42

Re: Hvad er den længste pind der kan ligge i kassen?

Indlæg af ChaoCharo »

number42 skrev:Har ikke regnet efter, jeg sidder ikke i nærheden af en PC og jeg har fuld tiltro til at du kan det der!
Tal for hjælpen!! Tror det er rigtigt ((:
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Hvad er den længste pind der kan ligge i kassen?

Indlæg af number42 »

Jeg fandt en lommeregner, jeg er enig i at beløbet er rigtigt.

Du behøver ikke alle de decimater, det er tilsyrækkeligt med et antal som kan overbevise din lærer om at du har regnet rigtigt
ChaoCharo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 sep 2019, 07:42

Re: Hvad er den længste pind der kan ligge i kassen?

Indlæg af ChaoCharo »

number42 skrev:Jeg fandt en lommeregner, jeg er enig i at beløbet er rigtigt.

Du behøver ikke alle de decimater, det er tilsyrækkeligt med et antal som kan overbevise din lærer om at du har regnet rigtigt
Super! Mange tak for hjælpen ((:
Besvar