Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Sandsynlighed

Besvar
Anne-Sofie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18 jun 2019, 10:47

Sandsynlighed

Indlæg af Anne-Sofie »

Hej

Jeg prøver at løse denne opgave:

"En familie tager på 7 dages ferie til Malaga i januar måned. I januar er der gennemsnitligt 8 dage, hvor der regner mere end 1 mm. Hvor stor er sandsynligheden/risikoen for, at familien får mindst 1 regnvejrsdag med mere end 1 mm regn i deres ferie?"

Normalt udregner man jo sandsynlighed ved at dividere antal gunstige udfald med antal mulige udfald. I dette tilfælde kan vi udregne sandsynligheden for regn hver dag i januar ved at sige 8/31 = 0,258 = 25,8 % (fordi der er 8 regnvejrsdage = antal gunstige udfald og 31 dage i januar = antal mulige udfald).

Sandsynligheden må jo være lige stor hver dag. Men gør det en forskel, at ferien varer 7 dage? Er vi ude i kombinatorik/sandsynlighed med tilbagelægning?

Håber at nogen kan hjælpe med at løse opgaven.

Mvh. Anne-Sofie
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Sandsynlighed

Indlæg af number42 »

Sandsynligheden for at det regner den første dag er p = 8/31 det er den også den næste dag og den næste igen osv.

Nu skal alle disse hændelser ske så du ganger dem med hinanden.

Det i virkeligheden ikke lige sandsynligt hvis det regner en dag så er sandsynligheden for at det også regner den næste større end p, men det ser vi bort fra.
Det er en anden historie


.
Anne-Sofie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18 jun 2019, 10:47

Re: Sandsynlighed

Indlæg af Anne-Sofie »

Tak for svaret. Jeg er med på den første del af forklaringen, men hvad betyder det helt præcist, når du siger “Nu skal alle disse hændelser ske så du ganger dem med hinanden.”? Hvad skal vi gange med hinanden? Det giver vel ikke mening at sige 8/31^7? Det bliver 0,000076, dvs. en meget mindre sandsynlighed end sandsynligheden for regn en tilfældig dag i januar, idet 8/31 = 0,258.
Mimi
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18 jun 2019, 19:11

Re: toppunktskoordinaterne

Indlæg af Mimi »

Hej..
Jeg ved ikke hvordan jeg skriver et nyt oplæg, så jeg skriver bare her, håber ikke at det gør noget...
Jeg har fået til opgave at "Gør kort rede for karakteristiske egenskaber ved andengradspolynomiet og dets graf.
Udled koordinaterne til grafens toppunkt."
Og det mener jeg at jeg selv har gjort, men min lærer har skrevet at jeg mangler at udlede toppunktskoordinaterne, men hvordan gør jeg det? Det er jeg ikke helt med på

Hilsen Mimi
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Sandsynlighed

Indlæg af number42 »

Lad polynomiet være. \(y= a \cdot x^2 + b \cdot x + c\)

For at finde toppunktet differentierers \(y' = 2a \cdot x + b\)

Toptunktet er der hvor y'=0 altså \(x= -b/(2a)\) det kan du indsætte i andengrads polynomiet og finde y koordinaten
Besvar