Side 1 af 1

Hvordan løser man opgaver

: 18 apr 2017, 14:18
af number42
Min matematiklærer spurgte min klassen, ca for to menneskealdre siden, hvordan vi mente at vi løste opgaver, ingen af os vidste det og det gjorde vores lærer heller ikke.

Det har ikke ændret sig siden.

Ikke desto mindre, her er nogen bemærkninger:

Øvelse er godt, så øv så meget som muligt. Tålmodighed er også øverst på listen.

Det at løse opgaver minder lidt om at få en ny smartphone. Man skal bare trykke på noget og se hvad der sker. Hvis man bare sidder og ser på den lærer man aldrig at bruge den.

Med en opgave skal man også bare gøre noget, hvis man ingen ideer har så gør noget ligegyldigt hvad. Modsat en smartphone så kan matematik ikke eksplodere. Der sker så det at man udvider sin forståelse for hvad der er muligt at gøre og man får måske nye ideer.
Check hvad det er tilladt at gøre med de udtryk der er for hånden. Ting er hvad man kan gøre med dem, udforsk hvad man kan gøre og gør det.

Det lyder som en blind mand der famler omkring i et mørkt rum. Og sådan føles det også, af og til. Tålmodighed.

Tænk på hvad skolen lige har gennemgået, der er en god chance for at opgaven handler om det.

Hvis du bliver rigtig desperat spørg Webmatematik.

Re: Hvordan løser man opgaver

: 25 sep 2019, 14:13
af Alisha
Over tid ændrer alt sig, inklusive matematik. Det er lettere at tage dit barn til en tutor end at hjælpe med lektier. Derudover var der få mennesker, der virkelig havde brug for matematik efter skolen. Alle forældre blev undervist, da vi var studerende hurtigt glemt.

Re: Hvordan løser man opgaver

: 25 sep 2019, 17:11
af number42
Det der med lettere... Kan diskuteres.

Jeg nyder det, mit barnebarn nyder det, ikke noget en tutor kan erstatte. Men ja vi er alle forskellige for godt eller ondt. Selv uden tutor vil nogle lære matematik som om de er født med det, eller har haft en god lærer.

Det er der ingen opskrift på

Re: Hvordan løser man opgaver

: 02 dec 2019, 15:10
af AidaIvarsson
number42 skrev:Min matematiklærer spurgte min klassen, ca for to menneskealdre siden, hvordan vi mente at vi løste opgaver, ingen af os vidste det og det gjorde vores lærer heller ikke.

Det har ikke ændret sig siden.

Ikke desto mindre, her er nogen bemærkninger:

Øvelse er godt, så øv så meget som muligt. Tålmodighed er også øverst på listen.

Det at løse opgaver minder lidt om at få en ny smartphone. Man skal bare trykke på noget og se hvad der sker. Hvis man bare sidder og ser på den lærer man aldrig at bruge den.

Med en opgave skal man også bare gøre noget, hvis man ingen ideer har så gør noget ligegyldigt hvad. Modsat en smartphone så kan matematik ikke eksplodere. Der sker så det at man udvider sin forståelse for hvad der er muligt at gøre og man får måske nye ideer .
Check hvad det er tilladt at gøre med de udtryk der er for hånden. Ting er hvad man kan gøre med dem, udforsk hvad man kan gøre og gør det.

Det lyder som en blind mand der famler omkring i et mørkt rum. Og sådan føles det også, af og til. Tålmodighed.

Tænk på hvad skolen lige har gennemgået, der er en god chance for at opgaven handler om det.

Hvis du bliver rigtig desperat spørg Webmatematik.
Ja, det bemærkes meget tydeligt. Meget ændrer sig over tid.