Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Trække negative tal fra

Besvar
Martin Madsen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 02 feb 2019, 13:46

Trække negative tal fra

Indlæg af Martin Madsen »

I opgaverne til "Algebra - Negative tal" er der nogle spørgsmål med formuleringen: "Træk -7 fra -11. Hvad bliver det?" Og svaret til opgaven lyder: -18.
"Træk -7 fra" tolker jeg som at trække et negativt tal fra og får dermed: -11-(-7) = -4.

Tænker jeg forkert?
Vedhæftede filer
Screenshot 2019-02-02 at 13.26.51.png
Screenshot 2019-02-02 at 13.26.51.png (31.9 KiB) Vist 7827 gange
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Trække negative tal fra

Indlæg af number42 »

Det mener jeg også.

-7 er et negativt tal og når vi trækker et negativt fra noget skriver vi. -(-7) = +7

Altså resultatet er -11-(-7) = -4

I ord bliver det negativ 11 minus negativ 7 = negativ 4
ringstedLC
Indlæg: 624
Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05

Re: Trække negative tal fra

Indlæg af ringstedLC »

Velkommen på Webmatetik.

Det gør du egentligt ikke. "Kommandoen" Træk skal oversættes til subtraher.
Ex.: "Træk 7 fra -11" betyder \(-11-7=-18\)
Med facit = -18 skulle der have stået: "Læg -7 til -11". Beregning: \(-11+(-7)=-18\)
Så denne opgavetekst ville forhåbentlig ikke slippe igennem korrekturen for en vigtig opgaveformulering fx til en eksamen.

Det er desværre ikke det første eksempel på fejl på webmatematik, nok heller ikke det sidste.
Der bliver holdt øje med disse tråde, så lad os håbe, at den bliver rettet.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Trække negative tal fra

Indlæg af number42 »

Ja det er meldt til den der overser opgaverne.

Det bliver snart rettet.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Trække negative tal fra

Indlæg af number42 »

ringstedLC
Må jeg spørge dig hvor flittige er matematiklærere med at skelne mellem for eks negativ 5 og minus 5?

Jeg ser DRs vejrmeldinger hvor de står og siger minus 5 grader hvor jeg ville sige negativ 5 grader. På den anden side ser jeg amerikanske vejrudsendelser hvor de korrekt siger negative 5 degree.

Er man ikke fra matematiklærernes side enige om hvad det hedder?
Martin Madsen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 02 feb 2019, 13:46

Re: Trække negative tal fra

Indlæg af Martin Madsen »

Tak for svarene! Jeg er lige begyndt, at læse lidt op på mit skolematematik, og jeg kan da huske fra dengang, at det er vigtigt at "tale" matematik rigtigt for ikke at blive misforstået. For eksempel at man ikke "minusser et tal med et andet", men trækker fra eller subtraherer.
ringstedLC
Indlæg: 624
Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05

Re: Trække negative tal fra

Indlæg af ringstedLC »

number42 skrev:ringstedLC
Må jeg spørge dig hvor flittige er matematiklærere med at skelne mellem for eks negativ 5 og minus 5?

Jeg ser DRs vejrmeldinger hvor de står og siger minus 5 grader hvor jeg ville sige negativ 5 grader. På den anden side ser jeg amerikanske vejrudsendelser hvor de korrekt siger negative 5 degree.

Er man ikke fra matematiklærernes side enige om hvad det hedder?
Selvfølgelig, men jeg er- og bliver nok aldrig lærer, så det ved jeg ikke.
Men siger du virkelig på en af de her råkolde morgener, at termometret var nede på negativ 5 eller...?
ringstedLC
Indlæg: 624
Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05

Re: Trække negative tal fra

Indlæg af ringstedLC »

Martin Madsen skrev:Tak for svarene! Jeg er lige begyndt, at læse lidt op på mit skolematematik, og jeg kan da huske fra dengang, at det er vigtigt at "tale" matematik rigtigt for ikke at blive misforstået. For eksempel at man ikke "minusser et tal med et andet", men trækker fra eller subtraherer.
Og selv tak. Og godt, at du får frisket det op, selv god lim på klæbehjernen kan jo blive lidt skør.
matcenter
Site Admin
Indlæg: 16
Tilmeldt: 07 maj 2015, 10:13

Re: Trække negative tal fra

Indlæg af matcenter »

Tråden er set, og tak for feedback. Opgaverne tilhørende emnet om negative tal bliver rettet i dag.

//Mads, Matematikcenter
Besvar