Kære Forum,
Vedhæftet ses en brøk og dens løsning. mit problem er at jeg ikke forstår løsningen.
hvordan bliver -8/3-8/9 til (-3*8+8)/9?
resten forstår jeg godt.
Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.
negative brøker
negative brøker
- Vedhæftede filer
-
- brøk problem.PNG (23.95 KiB) Vist 5908 gange
-
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05
Re: negative brøker
Velkommen på webmatematik.
Når to brøker skal lægges sammen eller trækkes fra hinanden, skal du finde en fællesnævner:
\(-\frac{8}{3}-\frac{8}{9}=-\frac{\text{fællesnævner}\,\cdot \,8}{\text{fællesnævner}\,\cdot \,3}-\frac{8}{9}\)
Med en passende fællesnævner kan de to brøker sættes på samme brøkstreg,
men da man derved omdanner de to led (de to brøker) til én flerleddet størrelse (en brøk), skal man pga. af deres fortegn,
ændre det ene minus til plus:
\(=-\frac{\left(\text{fællesnævner}\,\cdot \,8\,+\,8\right)}{\text{fællesnævner}\,\cdot \,3}
=\frac{-\left(\text{fællesnævner}\,\cdot \,8\,+\,8\right)}{\text{fællesnævner}\,\cdot \,3}\)
som ses ved at ophæve minusparentesen.
Når to brøker skal lægges sammen eller trækkes fra hinanden, skal du finde en fællesnævner:
\(-\frac{8}{3}-\frac{8}{9}=-\frac{\text{fællesnævner}\,\cdot \,8}{\text{fællesnævner}\,\cdot \,3}-\frac{8}{9}\)
Med en passende fællesnævner kan de to brøker sættes på samme brøkstreg,
men da man derved omdanner de to led (de to brøker) til én flerleddet størrelse (en brøk), skal man pga. af deres fortegn,
ændre det ene minus til plus:
\(=-\frac{\left(\text{fællesnævner}\,\cdot \,8\,+\,8\right)}{\text{fællesnævner}\,\cdot \,3}
=\frac{-\left(\text{fællesnævner}\,\cdot \,8\,+\,8\right)}{\text{fællesnævner}\,\cdot \,3}\)
som ses ved at ophæve minusparentesen.
Re: negative brøker
Tusind tak for hjælpen!
Men, vil det sige at det ville give mening at skrive parentesen med når jeg laver min udregning?
Eller er der en grund til at den ikke er med på billedet?
Men, vil det sige at det ville give mening at skrive parentesen med når jeg laver min udregning?
Eller er der en grund til at den ikke er med på billedet?
Re: negative brøker
Jeg prøver at svare på det oprindelige spørgsmål.
\(-\frac{8}{3}-\frac{8}{9}\) skal beregnes.
Fællesnævneren er 9.
Problemet er den første brøk, hvor nævneren i stedet er 3.
Det er tilladt at gange en brøk med samme tal i tæller og nævner, blot ikke med 0, uden at brøken ændrer værdi.
Derfor ganger vi tæller og nævner med 3.
\(-\frac{8}{3}=-\frac{{8}\cdot{3}}{{3}\cdot{3}}=-\frac{24}{9}\)
Nu kan den oprindelige udregning foretages
\(-\frac{8}{3}-\frac{8}{9}=-\frac{24}{9}-\frac{8}{9}=-\frac{32}{9}\)
Den bliver altså ikke til \(\frac{{-8}\cdot{3}+8}{9}\), som du skriver, men \(\frac{{-}{(\,8}\cdot{3}+8)\,}{9}\), hvilket også kan skrives som \(-\frac{{8}\cdot{3}+8}{9}\).
I den sidste skrivemåde taler man om en skjult parentes. Vi skriver ikke parentes, men i virkeligheden er den der alligevel, fordi minustegnet står foran brøkstregen
\(-\frac{8}{3}-\frac{8}{9}\) skal beregnes.
Fællesnævneren er 9.
Problemet er den første brøk, hvor nævneren i stedet er 3.
Det er tilladt at gange en brøk med samme tal i tæller og nævner, blot ikke med 0, uden at brøken ændrer værdi.
Derfor ganger vi tæller og nævner med 3.
\(-\frac{8}{3}=-\frac{{8}\cdot{3}}{{3}\cdot{3}}=-\frac{24}{9}\)
Nu kan den oprindelige udregning foretages
\(-\frac{8}{3}-\frac{8}{9}=-\frac{24}{9}-\frac{8}{9}=-\frac{32}{9}\)
Den bliver altså ikke til \(\frac{{-8}\cdot{3}+8}{9}\), som du skriver, men \(\frac{{-}{(\,8}\cdot{3}+8)\,}{9}\), hvilket også kan skrives som \(-\frac{{8}\cdot{3}+8}{9}\).
I den sidste skrivemåde taler man om en skjult parentes. Vi skriver ikke parentes, men i virkeligheden er den der alligevel, fordi minustegnet står foran brøkstregen
-
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05
Re: negative brøker
Og med hensyn til parentesen; det er der ingen grund til. Med
\(-\frac{\left(3\,\cdot \,8\,+\,8\right)}{3\,\cdot \,3}
=\frac{-\left(3\,\cdot \,8\,+\,8\right)}{3\,\cdot \,3}\)
forsøgte jeg blot at få dig til at indse, hvorfor fortegnet ændres. Det kunne jo være dit problem.
Alternativt:
\(-\frac{\left(3\,\cdot \,8\,+\,8\right)}{3\,\cdot \,3}
=-\frac{3\,\cdot \,8\,+\,8}{3\,\cdot \,3}=-\frac{32}{9} \\
\frac{-\left(3\,\cdot \,8\,+\,8\right)}{3\,\cdot \,3}
=\frac{-3\,\cdot \,8\,{\color{Red} -}\,8}{3\,\cdot \,3}=\frac{-32}{9}\)
\(-\frac{\left(3\,\cdot \,8\,+\,8\right)}{3\,\cdot \,3}
=\frac{-\left(3\,\cdot \,8\,+\,8\right)}{3\,\cdot \,3}\)
forsøgte jeg blot at få dig til at indse, hvorfor fortegnet ændres. Det kunne jo være dit problem.
Alternativt:
\(-\frac{\left(3\,\cdot \,8\,+\,8\right)}{3\,\cdot \,3}
=-\frac{3\,\cdot \,8\,+\,8}{3\,\cdot \,3}=-\frac{32}{9} \\
\frac{-\left(3\,\cdot \,8\,+\,8\right)}{3\,\cdot \,3}
=\frac{-3\,\cdot \,8\,{\color{Red} -}\,8}{3\,\cdot \,3}=\frac{-32}{9}\)