Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Eksponentielle funktioner 5#

Besvar
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Eksponentielle funktioner 5#

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Okay vi har vores Begyndelsesværdi b som er 112 mio, fremskrivningsfaktoren a som er 1,13% og vi vil finde ud af hvor mange år der går før at populationen er fordoblet.

Jeg tænker at lommeregneren kan finde x, så jeg plotter værdierne ind.

Billede

Synes det lyder lidt voldsomt at det tager ca. 6 år før det er fordoblet.

Billede

Det vil den så heller ikke give mig ret i... nå, hvad skal man så gøre, eller har jeg misset detalje nummer en milliard som sædvanligt.

Så kan jeg jo prøve fordoblingskonstanten som der står i bogen.

Billede

Præcist samme værdi. Så regnestykket er åbenbart fint nok. Enten er det, det helt forkerte regnestykke og jeg forstår ingenting, ellers er det en detalje. Sikkert en detalje.

Billede

Der er ingen facitliste til den her opgave, så det kan jeg heller ikke læne mig op ad.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Eksponentielle funktioner 5#

Indlæg af JensSkakN »

Du forstår en hel masse, men du begår en afgørende fejl. Du forveksler fremskrivningsfaktoren med tilvæksten.
\(a=1.0113\)
Helt generelt er \(a=1+r\) og \(r=1.13\)%\(\,=0.0113\)

Det tager langt mere end 6 år at fordoble indbyggertallet i Mexico.
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Eksponentielle funktioner 5#

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Du har ret. Det er nærmest uhyggeligt at jeg godt ved det, og forstår det når du skriver det. Men i momentet er jeg åbenbart totalt blind. Åbenbart udfordrende ikke at være så detaljeorienteret i matematik.

Billede

Billede
Billede

Billede

Igen tak for alt hjælpen. Tør ikke at tænke på hvad jeg gjorde, hvis der ikke var støtten herinde fra.
Besvar