Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Regneregler med parenteser og faktorer

Besvar
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Regneregler med parenteser og faktorer

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Hvad er grunden til at når der står faktorer inde i parentesen så fjerner man bare parentesen.

Men hvis der står led ligesom i kvadratsætninger så ganger man leddene med hinanden i parentesen? Hvorfor er det ikke det samme?

Billede

Eller det er måske ikke noget der er værd at bruge brain power på, det er bare et definitionsspørgsmål?
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Regneregler med parenteser og faktorer

Indlæg af number42 »

Det er bare det system vi bruger. Du demonstrerer jo også selv hvorfor.
Fx 5*3 betyder 5+5+5 hvis du skal gange det med 2 får du (5*3) *2 = (5+5+5)*2
Du kan bare hæve parentesen i (5*3)*2 men ikke i (5+5+5)*2 men du han skrive (5+5+5)*2= (5+5+5)+(5+5+5) og så bare hæve parenteserne.

Den generelle regne metode siger at man først udregner det som står i en parentes og der regner vi først det ud som skal ganges.
Hvis du bruger divisions tegn som : eller / så skal du regne fra venstre mod højre.

Altså ( 2+3)× 5 = (5) ×5 = 25
Eller hvis du ganger ind i parentesen: ( 2×5+3×5) = (10+15) = 25

Tænk på det som et brætspil, der er spilleregler som skal følges. Matematik er bare som et brætspil.
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Regneregler med parenteser og faktorer

Indlæg af DryWind4 »

Tak for svar.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Regneregler med parenteser og faktorer

Indlæg af JensSkakN »

Jeg er meget enig i det med brætspillet, men jeg synes, at number42 mangler at nævne en væsentlig regel. Hvis jeg har overset noget, så undskyld.
Det, jeg tænker på, er reglen, man skal bruge, når der både er plus og gange.
Hvis man fx. skal beregne \(5+5+5\cdot 2\), så må man ikke bare regne fra venstre mod højre. Hvis man gjorde det, ville man får 30.
Men i stedet skal man gange(og dividere) før man plusser (adderer) eller minusser (subtraherer)
Man beregner derfor først \(5\cdot2=10\) og derefter \(5+5+10=20\). Her fortæller parentesen så, at man i stedet først skal beregne det inde i parentesen, så \((5+5+5)\cdot 2=15\cdot 2=30\).
Hvis der kun er gangetegn, gør det bare ingen forskel om der er en parentes eller ej.
Til sidst: Det er ikke spild af tid at forstå dette til bunds.
Besvar