Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Binomial

Besvar
m_trier
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 jan 2020, 21:54

Binomial

Indlæg af m_trier »

Hej,

Jeg har super svært ved at forstå hvad begrebet Binomial betyder, og hvad binomialfordeling er. Jeg har læst om det i mine systime bøger (som er elendige til at forklare noget som helst), og har kigget på Webmatematik: https://www.webmatematik.dk/lektioner/m ... ordelingen (som er markant bedre)

Men jeg kan ikke følge med. Er der nogen som vil tage den langsomt step-by-step explain-it-to-a-5-year-old med mig?
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Binomial

Indlæg af number42 »

Du får definitionen

En binomialfordeling er en sandsynlighedsfordeling, der bruges til at beskrive sandsynligheden af et Bernoulli ( navnet på en matematiker) forsøg.

Et Bernoulli forsøg er et forsøg, der gentages et antal gange og som kun kan give to forskellige udfald for eks succes eller fiasko
m_trier
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 jan 2020, 21:54

Re: Binomial

Indlæg af m_trier »

number42 skrev:Du får definitionen

En binomialfordeling er en sandsynlighedsfordeling, der bruges til at beskrive sandsynligheden af et Bernoulli ( navnet på en matematiker) forsøg.

Et Bernoulli forsøg er et forsøg, der gentages et antal gange og som kun kan give to forskellige udfald for eks succes eller fiasko
Ok - Det gav mig nogle spørgsmål jeg kan stille:

1. Hvad er en "fordeling" i konteksten af sandsynlighedsregning?

2. Hvad er en sandsynlighedsfordeling specifikt?

3. Er binomialfordeling og Bernoulli Forsøg synonymer?
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Binomial

Indlæg af number42 »

For eks. Hvis du spiller plat og krone, du kan plotte hvor stor sandsynligheden er for at du får n plat, sandsynligheden for du får n-1 osv. Ned til nul. læs det link du gav.

Den mest almindelige er den såkaldte normal fordeling ( har ikke noget med hr Bernulli at gøre) . Det er en kontinuerlig fordeling, arealet under kurven er 1
Da kurven er kontinuerlig giver den ikke noget udsagn om sandsynligheden for en bestemt værdi men for et interval af værdier.

En sandsynligheds fordeling er ikke det samme som et forsøg.

Håber det hjælper men du kan let slå det op på nettet. For eks Wikipedia
m_trier
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 jan 2020, 21:54

Re: Binomial

Indlæg af m_trier »

number42 skrev:For eks. Hvis du spiller plat og krone, du kan plotte hvor stor sandsynligheden er for at du får n plat, sandsynligheden for du får n-1 osv. Ned til nul. læs det link du gav.

Den mest almindelige er den såkaldte normal fordeling ( har ikke noget med hr Bernulli at gøre) . Det er en kontinuerlig fordeling, arealet under kurven er 1
Da kurven er kontinuerlig giver den ikke noget udsagn om sandsynligheden for en bestemt værdi men for et interval af værdier.

En sandsynligheds fordeling er ikke det samme som et forsøg.

Håber det hjælper men du kan let slå det op på nettet. For eks Wikipedia
Jeg har naturligvis allerede læst det link jeg gav flere gange, men jeg har svært ved at forstå det.
Jeg tror bare jeg blev mere forvirret, desværre.
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Binomial

Indlæg af number42 »

Det vil tage lidt tid at finde en god forklaring til dig,

Så vent venligst til i morgen så prøver jeg igen, hvis ikke andre gør noget
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Binomial

Indlæg af number42 »

Her er et eksempel på en sandsynligheds fordeling. Der slås plat og krone, hvor sandsynligheden for at få plat og krone er den samme , nemlig 1/2. (50%)
der flippes 12 gange og man har beregnet hvad sandsynligheden er for hvert af de 12 mulige hændelser ( 12 krone, 11 krone, 10 krone, 9 krone...). Altså sandsynligheden for at få 6 krone ud af de 12 kast er 23% medens sandsynligheden for at få 10 krone er 2 % (afrundet til hele tal).

Ud af x aksen har man afsat de mulige hændelser og op ad y aksen har man afsat sandsynligheden for hændelsen.
Vedhæftede filer
sandsynlighed 1.JPG
sandsynlighed 1.JPG (48.9 KiB) Vist 4525 gange
Besvar