Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

matematik B

Besvar
samiirajj
Indlæg: 19
Tilmeldt: 19 jun 2019, 01:11

matematik B

Indlæg af samiirajj »

Hej jeg skal op i mundtligt matematik b og jeg har brug for hjælp til at kunne forklare denne opgave.

Gør rede for begrebet "en linjes ligning" på formen ax + by + c = 0 og dennes sammenhæng med begrebet "normalvektor". Linjens ligning på formen a(x−x0)+b(y−y0)=0 udledes.

Jeg skal også gør rede for begrebet "en parameterfremstilling" og argumenter for at denne fremstiller en ret linje. Forklar hvordan man finder skæringspunkter mellem linjer, der er repræsenteret ved parameterfremstillinger.

Nogen som kan hjælpe :)
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: matematik B

Indlæg af number42 »

Normal vektoren (a,b) står vinkelret på linjen. ((x-xo),(y-yo)) er en vektor i linjens retning.
Når man danner prik (skalar) produktet mellem de to vektorer skal resultatet blive nul.
Dermed har man linjens ligning.

Er parameter fremstilling bruger en vektor som har linjens retning plus at punkt som ligger på linjen . Ved at gange vektoren med en parameter og addere det til punktet får man linjen. ( Alle punkter på linjen)
samiirajj
Indlæg: 19
Tilmeldt: 19 jun 2019, 01:11

Re: matematik B

Indlæg af samiirajj »

hej tak for svaret
kan du komme med eksempler på den med parameterfremstillingen, da jeg ikke forstår den så meget.
tak igen
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: matematik B

Indlæg af number42 »

(y1,y2) = (x1,x2)+t* (c,d)

(x1,x2) er startpunktet, (c,d) er retningsvektoren og t er parameteren.

Jeg burde skrive vektorerne pænere men det bliver ikke pæne lige nu.

Hvis du vil lave parameter fremstillingen om til en ligning for samme linje så er normal vektoren (a,b) = (-d,c)


Spørg igen hvis der er noget du ikke forstår.
samiirajj
Indlæg: 19
Tilmeldt: 19 jun 2019, 01:11

Re: matematik B

Indlæg af samiirajj »

det helt iorden, så længe jeg kan forstå det:)
men i parentesen har du skrevet komma, er det meningen? eller skal der stå plus?
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: matematik B

Indlæg af number42 »

Ja kommaet adskiller de to komponenter af vektorene og også koordinaterne af startpunktet.

Ikke noget plus.
samiirajj
Indlæg: 19
Tilmeldt: 19 jun 2019, 01:11

Re: matematik B

Indlæg af samiirajj »

Tusinde tak:)
Besvar