Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Rentes regning

Besvar
Matilden
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 maj 2017, 21:14

Rentes regning

Indlæg af Matilden »

Hej.

Jeg sidder midt i en eksamensopgave med ovenstående som overskrift og der står "bestem r og derpå n" - hvad vil i mene jeg bør gøre her? Er der formler til r og n, når det ikke er annuiteter? Eller er det beviser jeg skal lave?

På forhånd tak ☺️

- Matilde
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Rentes regning

Indlæg af number42 »

jeg håber da der står lidt mere i opgaven, det er ikke korrekt bare at skrive n og r uden at definere hvad det er.

MEN OFTE bruge r og n således i rentesregning:
har man et beløb der står til rente i en bank så vokser det med en faktor (1+r)^n
r er rentefoden, hvis renten er 5% så er r = 0,05
n er antallet af perioder hvor renten tilskrives. fx hvis der tilskrives en rente per år så er n antallet af år.

formlen udtrykker at hvert år adderes renten til det indestående beløb i banken:

første år bliver beløbet i banken til B ( 1+r) hvor B er beløbet til at starte med, der adderes altså B*r til start beløbet og derefter får man rente af det også.
næste år bliver beløbet B(1+r)(1+r) = B (1+r)^2 fordi man nu får rente af beløbet plus renten
osv
Matilden
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 maj 2017, 21:14

Re: Rentes regning

Indlæg af Matilden »

number42 skrev:jeg håber da der står lidt mere i opgaven, det er ikke korrekt bare at skrive n og r uden at definere hvad det er.

MEN OFTE bruge r og n således i rentesregning:
har man et beløb der står til rente i en bank så vokser det med en faktor (1+r)^n
r er rentefoden, hvis renten er 5% så er r = 0,05
n er antallet af perioder hvor renten tilskrives. fx hvis der tilskrives en rente per år så er n antallet af år.

formlen udtrykker at hvert år adderes renten til det indestående beløb i banken:

første år bliver beløbet i banken til B ( 1+r) hvor B er beløbet til at starte med, der adderes altså B*r til start beløbet og derefter får man rente af det også.
næste år bliver beløbet B(1+r)(1+r) = B (1+r)^2 fordi man nu får rente af beløbet plus renten
osv

Tak for dit svar: det er super dårligt formuleret.. Vi har lige skiftet lærer en lille måned før eksamen, så kender slet ikke hans spørgsmål.. Jeg vedhæfter filen, måske det giver mening for dig så.. tak for dit svar i hvertfald!
Vedhæftede filer
Rentes regning opgaven
Rentes regning opgaven
Skærmbillede 2017-06-01 kl. 10.17.16.png (64.52 KiB) Vist 3269 gange
Besvar