Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Afleveringsopgave 3 - Bestem ligning der går gennem et punkt

Besvar
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Afleveringsopgave 3 - Bestem ligning der går gennem et punkt

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Synes jeg har haft lignende opgave. Men kan knapt nok huske det efter en weekend-pause.

Det som jeg har haft i bogen som minder om det er:

Billede

Men ved ikke om det er det samme da der i opgaven står at den er parallel og der i bogens eksempel står 'vinkelret'

Er det vel ikke, da der står 3 punkter i opgaven, og i eksemplet står der en ligning og ét punkt. Medmindre jeg skal omskrive det.

Ortogonale linjer er noget med linjer der krydser hinanden. Så antager at det ikke er det, hvis det er parallelle linjer. Når jeg kigger i mine noter tror jeg heller ikke lige jeg har set denne opgavetype før. Så jeg går lidt i stå af at kigge på den, og det kræver at jeg leder efter en måde overhovedet at besvare spørgsmålet på.

Det værste ved det her fag er at være blank og sidde fast, at have viljen til at klø på, men ikke at have nøglen til at løse det. Det er så frustrerende.

Tror jeg hopper videre til den næste opgave og vender tilbage senere, og ser om jeg kan finde ud af den.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Afleveringsopgave 3 - Bestem ligning der går gennem et punkt

Indlæg af JensSkakN »

Det er ikke det samme af de grunde, du nævner.
Du har en formel til bestemmelse af en hældningskoefficient for en linje gennem 2 punkter.
Hk er jo 'stigningen i \(y\), når \(x\) vokser med 1'.

Her vokser \(x\) med 3, fra \(-1\) til 2. Det. skulle være hjælp nok.
Når \(a\) er bestemt for denne linje, udnytter du, at \(a\) er den samme for en anden parallel linje.
Den anden linjes ligning bliver
\(y-0=a\cdot {(x-8)}\), som så evt. omskrives.
Besvar