Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Afstand mellem linjer?

Besvar
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Afstand mellem linjer?

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Sidder i et afsnit der hedder 'afstand mellem punkt og linje' og har netop fået lidt teori og formel for det, men så spørger den mig om afstand mellem linjer? Ikke lige umiddelbart noget jeg har lært, eller er det fordi der er en fancy måde at gøre det på?

Har været igennem afsnit:

- Ortogonale linjer
- Linjers skæring og vinkler
- Afstand mellem punkt og linje

Men ikke afstand mellem linjer. Man kan finde et punkt ud fra en linje også tage den derfra?
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Afstand mellem linjer?

Indlæg af JensSkakN »

Afstanden mellem to parallelle linjer er det samme som afstanden mellem den ene linje og et tilfældigt punkt på den anden linje.
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Afstand mellem linjer?

Indlæg af DryWind4 »

Ved spørgsmål 1 er jeg ikke sikker på om man bare skal smide det ind i geogebra og illustrere om de er parallelle, eller jeg decideret skal kunne forklare det ud fra selve det bare at kigge på ligningen.

Billede

Er heller ikke lige helt sikker om jeg skulle uden graf kunne udregne et punkt og hvordan jeg gør det, eller jeg bare skal vælge et tilfældigt et på grafen.

Billede
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Afstand mellem linjer?

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Står at de har samme hældningskoefficient. Den ene er -2 og den anden er -4. Men bliver -4 til -2 pga. 2y?
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Afstand mellem linjer?

Indlæg af number42 »

Ja netop. Du skal have de to forskrifter på samme form , divider med 2 på begge sider af lighedstegnet, ellers kan du ikke sammenligne dem. y = .....

Men ikke alene det. Hvis du finder hældningskoefficienten geometrisk så bliver den -2 , altså en i x Aksens retning og -2 i y aksens retning .
Besvar